Livrarea câtorva sute de mii de costume de protecție, destinate medicilor din prima linie de luptă cu noul coronavirus, s-a transformat într-o adevărată bătălie de incompetență, interese și acuzații. Asta după ce autoritățile au jonglat cu achiziția costumelor prin trei licitații desfășurate în paralel. Procedurile au durat tocmai 100 de zile, în condițiile în care rata infectărilor și deceselor în rândul personalului medical este printre cele mai mari în lume.
În rezultat, marea câștigătoare a devenit compania soției șefului Agenției Servicii Publice, care s-a asociat cu una dintre cele mai mari companii farmaceutice din Republica Moldova. Unul din cele trei contracte a fost semnat de autorități în regim de urgență, chiar dacă unii concurenți au invocat numeroase încălcări.
.
PRIMA LICITAȚIE. MODIFICĂRI ÎN LANȚ
14 iulie. Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate (CAPCS) anunță o licitație privind achiziționarea echipamentelor medicale pentru combaterea COVID-19. Conform anunțului, instituția își propunea să achiziționeze patru loturi de echipamente, printre care și aproape 534 de mii de costume de protecție. Detalii, AICI
Trei zile mai târziu, CAPCS a majorează numărul costumelor de protecție cu cinci mii și precizează că, în loc de ambalare individuală, acestea pot fi până la 50 de bucăți într-o cutie. Peste o săptămână, instituția vine cu o nouă specificare, tot la costume: „țesătură nețesută cu densitatea minimum 50 gr/mp.” La fel, atrăgea atenția că botoșeii trebuie să asigure protecția integrală a picioarelor, iar cusăturile la costume să fie prelucrate cu bandă adezivă, pentru a evita pătrunderea lichidelor. Detalii, AICI
Modificări a suferit și data limită de depunere a ofertelor. Astfel, termenul inițial de 27 iulie a fost mutat la 4 august. Ulterior, termenul este schimbat pentru 6 august, drept motiv fiind indicate modificările la cerințele tehnice față de costumele de protecție. Între timp, CAPCS a anunțat o nouă amânare – 14 august. De data asta este invocată o contestație depusă la Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor (ANSC) de o companie care, ulterior, nici nu a participat la licitație. Detalii, AICI
ERORI ÎN SPECIFICAŢIILE TEHNICE
17 august. CAPCS anunță că a bătut palma doar pentru două din cele patru loturi pe care le-a scos la licitație. Mai exact, pentru mănuși și respiratoare. Achiziția celorlalte două loturi – ecrane de protecție şi costume de protecţie, a fost anulată pe motiv că, „la etapa de evaluare, au fost depistate erori în specificaţiile tehnice”. Detalii, AICI
.
A DOUA LICITAȚIE. NOI AMÂNĂRI ȘI MODIFICĂRI
11 august. În timp ce licitația anunțată în iulie era oficial în desfășurare, CAPCS demarează o nouă procedură care prevedea achiziția a 50 de mii de costume de protecție. Detalii, AICI
Termenul de depunere a ofertelor – 24 august, prelungit, ulterior, până la 2 septembrie.
Între timp, CAPCS intervine cu modificări și în conținutul noii licitații. Astfel, numărul costumelor a fost majorat la 307.960 de bucăți, fiind adăugate și ecrane şi ochelari de protecție. S-a întâmplat exact la o săptămână după ce, tot CAPCS, a anulat achiziția ecranelor şi costumelor de protecţie în cadrul licitației anterioare. Și dacă anularea procedurii anterioare a fost pusă pe seama unor „erori în specificaţiile tehnice”, atunci reconfigurarea noii licitații a intervenit „ca urmare a solicitărilor parvenite din partea beneficiarilor”. Detalii, AICI
Într-un final, în bătălia pentru livrarea costumelor de protecție s-au înscris tot patru companii. Trei dintre ele și-au depus ofertele și în cadrul licitației din iulie care, ulterior, a și fost anulată.
În cele din urmă, CAPCS a desemnat câștigătoarea licitației pe compania care s-a clasat abia pe locul trei – Tetis International Co. Asta după ce, în urma evaluării mostrelor, s-a constatat că ofertele primelor două companii clasate nu corespundeau cerinţelor: costumele nu aveau bandă de protecție pe toată lungimea cusăturilor sau lipsea clapa de închidere sub bărbie. Detalii, AICI
Respectiv, grupul de lucru „a propus de a accepta și de a desemna câștigătoare oferta operatorului economic Tetis International SRL, întrucât corespunde tehnic în totalitate, iar diferența de preț a ofertei, față de oferta operatorului BM Portavita SRL, constituie 10,54 milioane lei”.
Tetis International Co îl are ca asociat unic pe omul de afaceri Igor Prepeliţa și este unul dintre cei mai mari distribuitori de medicamente pe piaţa Republicii Moldova. Iar Artbutic SRL, producătoarea costumelor cu care Tetis s-a înscris la licitație, aparţine Evelinei Zara, soţia lui Vladislav Zara, șef al Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale din 2018 până în 2019, când a fost demis de Guvernul Sandu. Din această primăvară, Vladislav Zara este director al Agenției Servicii Publice, funcție în care a fost numit de Guvernul Chicu. Detalii, AICI
TERGIVERSARE ŞI PROTECŢIE
Lilia Ranogaeţ, proprietara Portavita, una dintre companiile care au participat la licitație, susține că CAPCS a atribuit contractul pentru livrarea costumelor de protecție cu grave încălcări și a depus o contestație la ANSC, susținând că echipamentul propus de Tetis în asociere cu Artbutic nu corespunde specificațiilor tehnice.
CAPCS a calificat argumentele companiei drept neîntemeiate și a acuzat-o de faptul că tergiversează intenționat procedurile de achiziție, cerând ANSC urgentarea examinării contestației, pe motiv că echipamentul este necesar pentru personalul medical din prima linie.
Totodată, Portavita a susținut că firma Artbutic nu are capacităţi de a produce o astfel de cantitate de costume și că acesteia „i-ar trebuie 615 zile pentru a putea confecționa numărul de unități stabilit de autoritatea contractantă. […] Astfel, în termenul de livrare 20 de zile, producătorul ar putea livra doar un maxim de 10.000 de costume.”
În replică, proprietara Artbutic a calificat pretențiile Portavita drept o hărțuire, susținând că firma sa are suficienți angajați pentru a produce în decurs de 20 de zile toată cantitatea de costume de maximă protecție.
Evelina ZARA: Nu știu de unde a luat cifra respectivă, la mine sunt mult mai mulți angajați. […] Credeți-mă că eu pot face trei contracte de așa gen. În paralel cu această comandă eu am și alte comenzi, pentru export.
COSTUME FĂRĂ AVIZ SANITAR
21 septembrie. La două săptămâni după ce Portavita a depus contestația, ANSC anulează decizia prin care oferta Tetis International și Artbutic a fost desemnată câștigătoare. Unul dintre motive a fost faptul că avizul sanitar eliberat companiei Artbutic de către Agenția Națională pentru Sănătate Publică și care a servit drept argument pentru desemnarea ofertei câștigătoare „nu demonstrează corespunderea bunului ofertat […] cu standardele nominalizate” în specificațiile tehnice.
Într-un final, ANSC nu anulează integral rezultatele licitaţiei, ci doar partea ce ține de evaluarea ofertei Tetis International. Respectiv, peste câteva zile, CAPCS publică o nouă decizie prin care anunță că, în urma reevaluării procedurii de licitație, câștigătoare a fost desemnată din nou oferta Tetis International și Artbutic. Detalii, AICI
Ce anume a fost reevaluat, CAPCS nu specifică, dar menționează că instituția va semna contractul de achiziție cel târziu pe 16 octombrie. Doar că Portavita a depus o nouă contestaţie și, exact la 16 octombrie, ANSC decide să anuleze din nou decizia prin care CAPCS a declarat repetat câștigătoare oferta Tetis International și Artbutic. Mai mult, de data asta ANSC a obligat CAPCS să reevalueze oferta prezentată de cele două companii, „în vederea stabilirii neconformității acesteia”.
Însă CAPCS merge în instanță și cere suspendarea deciziei ANSC. Drept motiv este invocat faptul că autoritatea de soluționare a contestațiilor a interpretat eronat specificaţiile tehnice pentru costumele de protecție și accentuează că modelul oferit de Tetis International și Artbutic „este impermeabil la apă și lichide organice (inclusiv și sub formă de aerosoli)” și asigură „protecție la penetrare cu sânge și fluide corporale”. Mai mult, CAPCS acuză ANSC de faptul că, prin deciziile sale, „tergiversează procesul de aprovizionare” și că, astfel, pune în pericol „protejarea lucrătorilor medicali şi pacienţilor”. Detalii, AICI
În rezultat, la 30 octombrie, instanța suspendă decizia ANSC. Două zile mai târziu, CAPCS a emis o decizie de semnare în regim de urgenţă a contractelor pentru livrarea costumelor de protecție.
Reprezentanții Tetis Internațional Co au refuzat categoric să oferă un comentariu pe marginea licitațiilor CAPCS privind achiziția costumelor de protecție.
.
A TREIA LICITAȚIE. COMBINEZOANE, ÎN LOC DE COSTUME
14 septembrie. În timp ce nu era încă clar când și cum urma să se încheie procedura anterioară, CAPCS anunţă o a treia licitaţie – de achiziţie a 283.987 de combinezoane de protecție de unică folosință. Detalii, AICI
Deşi în loc de costume au fost indicate combinezoane, cerinţele sunt practic identice cu cele din precedenta licitaţie: echipamente de unică folosinţă din țesătură nețesută cu densitatea minimum 50 gr/mp, cu botoşei şi glugă. Unica diferență semnificativă e că, de această dată, nu mai era nevoie de prelucrarea cusăturilor cu bandă adezivă, după cum ne-a explicat Evelina Zara, proprietara şi administratoarea firmei Artbutic.
Similaritatea dintre „combinezoanele” din cadrul ultimei licitații cu „costumele de protecție” din cadrul celei anterioare poate fi dedus şi din ofertele depuse de companii. Astfel, și Tetis International, în parteneriat cu Artbutic, și Portavita, care a participat de această dată cu Romedcom SRL, au indicat practic aceleași modele pe care le-au ofertat și la licitația anterioră.
Datorită preţului mai mic, şi aceasta a fost câştigată de Tetis International împreună cu Artbutic, care urma să mai livreze alte 284 de mii de combinezoane. Detalii, AICI
Respectiv, în total, în urma celor trei licitații, Tetis International împreună cu Artbutic urmează să livreze instituțiilor medicale aproape 600 de mii de combinezoane și costume de protecție în valoare totală de 47 milioane lei.
Evelina Zara, proprietara Artbutic, susţine că este în stare să execute şi această comandă şi că are suficiente capacităţi şi angajaţi, inclusiv și pentru acest ultim contract.
Ion PREAȘCA
Editare: Nicolae CUȘCHEVICI
Fact-checking: Dumitru STOIANOV
Grafică: Roman FILIPPOV
Articol publicat în cadrul proiectului „Transparent government through strong independent media” realizat de RISE Moldova, cu sprijinul financiar al Ambasadei SUA în Moldova. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor acestuia și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA în Moldova.
Articole la subiect:
Noul test pandemic spaniolo-ruso-chinez
Testul pandemic
Cursele pandemice