15/02/2023

O firmă din Republica Moldova fondată de un tânăr administrează un tanc petrolier care transportă ţiţei din Rusia. 

Nava, cu capacitatea de circa 700 de mii de barili, a efectuat în toamna anului trecut un transport de petrol din Primorsk, Rusia, având ca destinaţie un port din Emiratele Arabe Unite.

Ilustrație foto: Roman Filipov/RISE Moldova // Foto: Facebook.com/Stanislav Tcaci, Marinetraffic.com

Petrolierul Elza, care pluteşte acum sub pavilionul Republicii Palau, o țară insulară din Oceanul Pacific, a fost construit în 2002 în Japonia. Anterior, tancul petrolier a purtat denumirile de Morning Glory VIII, Ocean Aquamarine, Aquamarine și Ever Rich no.18 şi a navigat sub pavilioanele unor state precum Liberia, Tuvalu sau Panama

PETROL DIN RUSIA
O bază de date alcătuită de echipa de jurnalişti de investigație Investigate Europe a inclus Elza într-o listă a petrolierelor care ajută Rusia să îşi transporte ţiţeiul, pe fundalul sancţiunilor occidentale tot mai drastice impuse ca urmare a atacului asupra Ucrainei.

Potrivit listei, nava este administrată de firma moldovenească Adel Ship Management SRL. Compania a fost înregistrată pe 12 iulie 2022, la patru luni de la invazia rusă în Ucraina, iar o lună mai târziu nava a fost redenumită din Ever Rich no.18 în Elza.

Petrolierul Elza în largul oceanului // Foto:shipspotting.com/

Deja sub noua denumire, la 6 noiembrie 2022, nava este încărcată cu petrol în portul rusesc Primorsk de la Marea Baltică. Elza se îndrepta spre Fujairah din Emiratele Arabe Unite, port care, însă, nu e indicat drept destinație finală, ci unul de escală. 

Astfel, la 5 decembrie 2022, pe când petrolierul Elza se afla undeva prin largul Peninsulei Arabice, ziariştii de la Bloomberg, care monitorizează navele maritime, susţineau că rămâne neclar ce se va întâmpla cu încărcătura de pe unele nave, inclusiv Elza, odată ce ajung la destinaţie.

Totodată, Bloomberg susţine că, pentru a exporta petrolul său, ruşii îl amestecă cu cel din Kazahstan şi, astfel, acesta este livrat ca ţiţei kazah.

Federația Rusă ar fi recurs la acest pas după ce anunțurile comunității internaționale de a plafona prețul la țițeiul rusesc sau chiar de a interzice importul lui au dus la scăderea bruscă a prețului încă înainte ca măsurile restrictive să intre în vigoare, adică la 5 decembrie 2022.

SANCŢIUNI ADOPTATE DE UE CE LOVESC ÎN EXPORTUL DE PETROL RUSESC

  • 6 octombrie 2022 – Consiliul UE adoptă o decizie prin care interzice transportul maritim de țiței din Rusia (începând cu 5 decembrie 2022) și de produse petroliere (începând cu 5 februarie 2023) către țări terțe, precum și a furnizării aferente de asistență tehnică, de servicii de intermediere sau finanțare ori asistență financiară.
  • 3 decembrie 2022 – Consiliul UE stabilește la 60 USD pe baril plafonul prețului petrolului pentru țiței și pentru uleiurile petroliere, precum și pentru uleiurile obținute din minerale bituminoase care sunt originare din Rusia sau care sunt exportate din această țară.
  • 4 februarie 2023 – Consiliul UE stabilește, începând cu 5 februarie, două plafoane de preț pentru produsele petroliere care se încadrează la codul vamal 2710 (benzină, combustibil pentru avioane etc.) care sunt originare sau sunt exportate din Rusia. Primul plafon de preț pentru produsele petroliere tranzacționate cu reducere față de țiței este stabilit la 45 USD pe baril, în timp ce al doilea preț plafon pentru produsele petroliere tranzacționate cu o primă față de țiței este stabilit la 100 USD pe baril.
  • Începând cu 5 februarie 2023, și Statele Unite impun un plafon de preț pentru produsele petroliere de origine din Federația Rusă: 45 USD pe baril pentru produsele petroliere brute şi de 100 USD per baril pentru produsele petroliere premium.

CINE ESTE STANISLAV TCACI
Datele din registrul de stat arată că Adel Ship Management SRL are un capital de 500 lei, iar administrator şi asociat unic este Stanislav Tcaci. Acesta este un tânăr de 30 de ani din Chişinău, care declară pe reţele sociale că este angajat la Fincombank. Banca nu a răspuns la solicitarea noastră de a ne informa dacă tânărul este sau nu angajat al instituției financiare.

Am încercat să discutăm cu Tcaci referitor la acest subiect, dar, după ce ne-am prezentat, el a spus că nu doreşte să vorbească cu noi şi a închis apelul. „Nu reveniţi, vă rog. Nu vreau să vorbesc”, a fost reacţia acestuia. Ulterior, nu a răspuns nici la mesajele noastre.

Igor Zaharia, şeful Agenţiei Navale a Republicii Moldova, a spus că instituţia pe care o conduce nu monitorizează şi nu are funcţii de a înregistra vasele care sunt deţinute de companii din Moldova în alte jurisdicţii. Totodată, el a precizat că, în prezent, în registrul de stat din Moldova nu sunt tanchere petroliere. „Am avut în trecut, dar acum nu sunt”.

Ion PREAȘCA

Editare: Nicolae CUȘCHEVICI
Fact-checking: Dumitru BACIU
Grafică: Roman FILIPPOV



Preluarea articolelor de pe www.rise.md se realizează în limita maximă de 1.000 de semne. În mod obligatoriu, trebuie citată sursa și autorul informației, iar în cazul portalurilor informaționale trebuie indicat și linkul direct la sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui acord încheiat cu RISE Moldova. Materialele de pe platforma on-line www.rise.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din R. Moldova.

RISE LEAKS

Comenteaza acest articol