În doar trei ani, de când a luat în concesiune Aeroportul Internaţional Chişinău, firma Avia Invest SRL şi-a schimbat de trei ori proprietarii. Ultimul acţionar majoritar este o companie offshore din Cipru al cărei beneficiar este un afacerist din Moscova. Și membrii Consiliului de Administraţie al Avia Invest au fost înlocuiți. Printre ei se numără acum și Ilona Șor, mama vitregă a lui Ilan Șor, primarul din Orhei anchetat în dosarul „Jaful Secolului”.
O nouă schimbare a fondatorilor Avia Invest a avut loc chiar recent, la începutul lunii septembrie. Firma Komaksavia OOO din Moscova, care deținea 95% din capitalul Avia Invest, și-a vândut cota Komaksavia Airport Invest Ltd din Cipru. Acum, singurul fondator al companiei care mai amintește direct de legătura cu Rusia, Habarovski Aeroport (Aeroportul Habarovsk), deţine doar 5% din capitalul social. Detalii, AICI
Înfiinţată pe 19 august 2016, compania cipriotă are un singur fondator: Modris Karklinsh, un moscovit în vârstă de 62 de ani. Despre Karklinsh nu există informaţii că ar fi avut alte afaceri în Rusia, în Moldova sau în alte state.
Totodată, din mai 2016, Modris Karklinsh este administrator la Komaksavia din Moscova, firmă care, până în septembrie, a fost deţinătoarea cotei majoritare la Avia Invest (Detalii, AICI). Datele din registrul comercial rus arată că pe aceeaşi adresă de la Moscova se mai află 19 companii, din care 16 active.
Cât despre directorul Komaksavia Airport Invest Ltd, bulgarul Tenev Marin Mihov, acesta are conexiuni cu omul de afaceri moldovean Vladimir Russu. Astfel, din 2003 până în 2012 Tenev a administrat compania bulgară Pergamon OOD din Burgas (Bulgaria). Aceasta are în calitate de fondatori pe Vladimir Russu şi firma Accent Electronic din Chişinău. Detalii, AICI
Ultima a avut, în 2014, o cifră de afaceri de peste 350 de milioane lei şi face parte din holdingul Accent Group, condus de același Vladimir Russu, care include nouă companii din Moldova, patru străine, dar şi o organizaţie nonguvernamentală.
Cu mama-vitregă în Consiliul Avia Invest
Tot în septembrie 2016 s-a modificat şi structura Consiliului de Administraţie (CA) al Avia Invest. În locul rusului Mikhail Fedorov, în CA a fost inclusă Ilona Şor, mama vitregă a primarului din Orhei, Ilan Şor.
Din Consiliu mai fac parte, în prezent, Arcadie Ciochină, director la Aeroport Handling SRL, Petru Jardan, director al Avia Invest, dar şi Boris Salov, consilierul lui Jardan. Salov mai conduce şi compania Euro Air SRL. Consiliul este completat de doi cetăţeni ruşi – Tatiana Semionova şi Yaroslav Ashirov, ambii reprezentând compania Habarovski Aeroport.
Datele de la Camera Înregistrării de Stat arată chiar că la Avia Invest SRL s-a atestat o fluctuaţie a fondatorilor chiar din prima lună de existenţă.
Concurs închis pentru controlul Aeroportului
29 mai 2013. În ultima zi de mandat, guvernul interimar condus de Iurie Leancă adoptă decizia Cu privire la concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău. A doua zi Parlamentul va vota un nou Executiv, condus tot de Iurie Leancă, dar cu o altă componenţă. Două săptămâni mai târziu, Ministerul Economiei forma comisia responsabilă cu organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului, prin concurs închis. Detalii, AICI
26 iunie 2013. Comisia condusă de Tudor Copaci, vice-ministrul Economiei a selectat şapte operatori, cărora le-a transmis invitaţiile de participare la concursul închis de selectare a concesionarului.
1. AENA Internacional – Madrid, Spania;
2. Aeroports de Paris – Paris, Franţa;
3. Compania „Vnukovo-Invest” – Moscova, Federaţia Rusă;
4. Compania S.R.L. „UK KOMAKS” – Habarovsk, Federaţia Rusă;
5. Flughafen Wien AG – Viena, Austria;
6. Heathrow Airport Holdings – Londra, Marea Britanie;
7. Houston System Aeroportuar – Houston, SUA.
Data-limită de depunere a ofertelor a fost stabilită pentru 5 august 2013, ora 17.00. Până la acea dată, dintre cei şapte operatori economici invitaţi, doar două companii au depus oferte de participare: Vnukovo-Invest SA, în asociere cu Mejdunarodnîi Aeroport Vnukovo SA şi UK KOMAKS, în asociere cu Aeroportul Habarovsk SA, Kolomensky Zavod SA şi Avia Invest SRL din Chişinău (cu denumirea generală – Asociaţia Persoanelor Juridice Avia Invest).
7 august 2013. Comisia de concurs a deschis ofertele, iar pe 15 august, a constatat că oferta depusă de Mejdunarodnîi Aeroport Vnukovo/Vnukovo-Invest nu a fost întocmită conform rigorilor stabilite în caietul de sarcini. Câştigătoare a fost declarată oferta depusă de Asociaţia Persoanelor Juridice Avia Invest. Oferta stabilea perioada de concesiune a aeroportului la 49 de ani, redevenţa – la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi investiţii de 244,2 milioane de euro.
29 august 2013. Comisia de concurs a aprobat contractul de concesiune, în forma negociată de Agenţia Proprietăţii Publice şi Avia Invest (care fusese împuternicită de fondatori), iar pe 30 august acesta a fost semnat.
Noi fondatori în ziua semnării contractului
Avia Invest SRL a fost fondată pe 2 august 2013, cotele părți fiind împărțite în mod egal de Aeroportul Habarovsk SA şi Kolomensky Zavod SA. Compania avea un capital de 5.400 de lei, astfel încât nu corespundea cerinţelor impuse de concursul de concesiune a aeroportului, potrivit căruia firma concesionară trebuia să aibă un capital de 5 milioane de euro.
Abia pe 28 august 2013, fondatorii decid să majoreze capitalul Avia Invest până la 85.107.400 milioane lei (5 milioane de euro la cursul de atunci). Garanţia bancară a fost emisă de Unibank, una din cele trei bănci implicate în frauda bancără. În 2015, Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării de Bani din cadrul Centrului Naţional Anticorupţie (CNA) punea la îndoială contribuţia fondatorilor la capitalul Avia Invest. „Una din versiuni este că aceste mijloace financiare provin din banii sustraşi din băncile problematice gestionate de către Ilan Şor”, se arată într-o notă informativă a CNA.
30 august 2013 (ziua semnării contractului de concesiune): La Avia Invest intervine o nouă schimbare. Unul dintre fondatori, Kolomensky Zavod, îşi vinde cota de 50% din acțiuni. Noul proprietar este TB Team Management LLP din Marea Britanie, care are doi fondatori din zone offshore: Valtara AVV, din Aruba, şi Dylox United Ltd, din Insulele Virgine Britanice (BVI).
Dar, modificarea structurii de proprietate a Avia Invest nu a fost înregistrată imediat şi la Camera Înregistrării de Stat. Procedura s-a făcut abia peste aproape jumătate de an. Mai exact, pe 17 februarie 2014.
La doar două zile de la înregistrarea acestor modificări, pe 19 februarie 2014, a avut loc o nouă tranzacţie cu capitalul Avia Invest, la care au participat ambii fondatori: TB Team Management LLP şi Aeroportul Habarovsk. După această tranzacţie Aeroportul Habarovsk a rămas cu o cotă de doar 5% din capitalul Avia Invest, iar restul de 95% a ajuns la Komaksavia din Moscova.
Prin urmare, pe 6 septembrie 2013, când fostul viceministru al Economie Tudor Copaci, acum şef al Agenţiei Proprietăţii Publice, susţinea, într-o conferinţă de presă, că în spatele Avia Invest se află două mari companii din Rusia, cu capacitate financiară, lucrurile stăteau cu totul diferit. Kolomensky Zavod nu mai era fondator.
Tudor COPACI (declarație făcută în cadrul unei conferințe de presă din 6 septembrie 2013): Consorţiul format din două companii din Rusia are o capacitate financiară impunătoare. Habarovski Aeroport are un capital propriu de 64 milioane euro, vânzări anuale de 50 milioane de euro şi profit net de 10 milioane euro. Al doilea membru, Kolomensky Zavod, are capital de 200 de milioane de euro, vânzări de peste 500 milioane euro şi un profit de peste 30 milioane euro. Avem un consorţiu destul de puternic din punct de vedere financiar.
Acum Copaci are propriile argumente pentru acea declarație și găsește circumstanțe atenuante și pentru fondatorii Avia Invest.
Tudor COPACI: Eu nu cunosc care este situaţia. Nu eram atunci şef al Agenţiei Proprietăţii Publice, ci viceministru al Economiei. În plus, nu este nicio obligaţie ca firma concesionară să prezinte informaţii despre schimbarea fondatorilor.
Şi controlorii de la Curtea de Conturi au stabilit că modificarea fondatorilor întreprinderii concesionale, prin înregistrarea unui fondator majoritar (95%), s-a făcut fără informarea partenerului public, fără însă a da o calificare a acestui lucru. Detalii, AICI
Komaksavia. Cu un capital social de doar 100.000 de ruble ruseşti (aproximativ 2.000 de euro la acel moment) firma Komaksavia a fost fondată la începutul anului 2014 de Habarovski Aeroport, cu o contribuţie de 1% din capital, şi de UK Komaks OOO – cu 99%. Fondatorul unic al UK Komaks este Konstantin Basiuk. Aceste e şi preşedintele Consiliului de Administraţie al Habarovski Aeroport. În septembrie 2014, proprietar al Komaksavia devine TB Team Management LLP.
Modernizarea Aeroportului nu se face din investiţii străine
Din 2013, de la momentul la care a fost preluat prin concesiune de societatea Avia Invest SRL, Aeroportul Internaţional Chişinău (AIC) s-a transformat într-un veritabil șantier. Acum se fac lucrări de reconstrucţie a pistei și de modernizare a complexului aerogării. Sala de la „Sosiri” a fost extinsă cu o construcţie nouă, cu două etaje, care se întind pe o suprafață totală de 2.740 de metri pătraţi. Iar anul trecut suprafața terminalului (zona de sosiri, zona de plecări, zona de bagaje) a fost mărită cu 3.860 de metri pătraţi.
În acelaşi timp, anul trecut Guvernul Gaburici și apoi Guvernul Streleţ au cerut o anchetă privind concesionarea Aeroportului. Totodată, Guvernul examina posibilitatea rezilierii contractului de concesiune cu Avia Invest, în urma recomandărilor Centrului Anticorupţie. CNA constata că nu sunt atrase investiții din afară în modernizarea aeroportului, că cele care se fac provin din profiturile obținute de aeroport și că o parte din banii aeroportului au fost direcționați spre clubul de fotbal Milsami Orhei al lui Ilan Shor.
Un audit al Curţii de Conturi din 2016 estima investițiile realizate în Aeroportul concesionat, până la începutul acestu an, la circa 946,0 milioane lei (46,3 milioane euro potrivit Curţii de Conturi), fiind însă recepţionate lucrări de 208 milioane lei, iar pentru altele, care sunt în curs de execuție, fiind efectuate plăți în avans de 738 milioane lei.
Ion PREAȘCA