Ucraina încalcă propriul embargou față de produsele din Federația Rusă, folosind teritoriul Republicii Moldova.
Compania de stat Ukrinmash din Kiev a cumpărat, prin intermediari, motoare rusești KAMAZ pentru transportoarele blindate din dotarea armatei.
RISE Moldova a aflat că inițial motoarele au fost importate cu destinație civilă în Republica Moldova, iar ulterior au fost vândute ucrainenilor la suprapreț, ca motoare cu destinație militară.
În 2014, în contextul anexării Crimeei și declanșării războiului din regiunea Donbas, Ucraina a interzis instituțiilor sale publice să achiziționeze bunuri sau servicii de la companiile din Federația Rusă deținute, integral sau parțial, de stat. Detalii, AICI
Astfel s-a ajuns ca, în 2016, compania de stat Ukrinmash, cu sediul în Kiev, să cumpere motoare KAMAZ la un preț de trei ori mai mare decât cel cu care au fost cumpărate de la fabrică de către intermediari. Produse în Rusia, motoarele au destinație dublă – civilă și militară. Ucrainenii, însă, le-au achiziționat pentru transportoarele blindate din dotarea armatei.
Motoarele au ajuns în Ucraina prin Republica Moldova, iar pe traseul de la producător la beneficiar au fost utilizate trei companii intermediare – una germană și două moldovenești.
Prețuri de trei ori mai mari
24 martie 2016. Compania de comerț extern KAMAZ SA exportă din Rusia 20 de motoare model 7403.10. Firma, fondată în anul 2002, este deținut în totalitate de către KAMAZ SA – cel mai mare concern automobilistic din Federația Rusă, parte a corporației de stat ROSTEH. Detalii, AICI și AICI
Punctul de livrare a mărfii este orașul Chișinău, iar destinatarul este întreprinderea mixtă moldo-ucraineană Aprotehpro SRL. Potrivit bazei de date a Serviciului Vamal din Federația Rusă, costul total al motoarelor, cu destinație civilă, la momentul ieșirii din țară a fost de 106.000 de dolari, adică 5.300 de dolari/motor. Ulterior, Aprotehpro SRL vinde cele 20 de motoare companiei Auto-Prezent SRL.
Vladimir Cosareov, director Aprotehpro: Clientul care a comandat [aceste motoare] a fost Auto-Prezent. Nu mai țin minte despre ce sumă era vorba pentru lotul respectiv. Noi suntem dealerii acestei înteprinderi [KAMAZ], iar Auto-Prezent deține un service auto în Republica Moldova.
28 martie 2016. La rândul ei, firma moldovenească Auto-Prezent SRL expediază nota de plată, pentru aceleași 20 de motoare KAMAZ, companiei germane SNE Schirin Nabiev Exporthandel. Într-un final, motoarele rusești ajung de la SNE Schirin Nabiev Exporthandel la destinatarul final – Ukrinmash.
Compania Ukrinmash este deținută de întreprinderea de stat Ukrspetexport, specializată în aprovizionarea armatei cu tehnică militară, și este parte a Ukroboronprom, concern de stat care înglobează 95% din întreprinderile complexului militar-industrial al Ucrainei.
31 martie 2016. Companiile implicate în tranzacția de pe 28 martie introduc cele 20 de motoare KAMAZ pe teritoriul Ucrainei. Datele Serviciului Vamal ucrainean arată că, la intrarea în țară, prețul întregului lot de motoare era deja de 300.000 de dolari, adică 15.000 de dolari/motor. Iar în documentele tehnice însoțitoare se menționează că produsele nu mai sunt cu destinație civilă, ci militară – pentru BTR-80.
BTR-80 este un transportor amfibiu blindat (TAB) de tip sovietic, cu opt roți și cu capacitatea normală de 10 persoane. Mașina de luptă se află încă în exploatare în multe din țările fostei Uniuni Sovietice, iar Ucraina o folosește acum în „Operațiunea Antiteroristă” din estul țării.
„Bișnițarii mari și mici”
În decembrie 2016, fostul președinte al Georgiei, Mihail Saakașvili – acum politician ucrainean – a acuzat public compania Ukrinmash de „umflarea” nejustificată a prețurilor la tehnica militară și piesele de schimb pentru armată, inclusiv la motoarele „moldovenești” de producție KAMAZ.
„Un oarecare neamț cumpără motoarele în Republica Moldova cu prețul de 5.725 de euro (6.385 de dolari) pe bucată și le vinde Ucrainei cu 15.000 de dolari motorul […] Este vorba de un mic comerciant de mașini la mâna a doua […] Bișnițarii mari cumpără de la bișnițarii mici”, a declarat politicianul pentru presa ucraineană.
În replică, întreprinderea Ukrinmash a publicat un comunicat de presă în care, deși recunoaște că a folosit teritoriul Republicii Moldova pentru importul mărfurilor cu destinație militară produse în Federația Rusă, se disculpă în ceea ce privește suma achiziției.
„Menționăm că prețul cu care operează domnul Saakașvili în declarațiile sale [6,3 mii de dolari] este într-adevăr prețul real pentru motoarele cu destinație civilă. Ukrinmash, însă, a cumpărat versiuni modificate ale motoarelor cu destinație militară, care sunt mult mai scumpe, plătind, pe lângă aceasta (prețul standard – n.r.), taxa vamală de import, TVA-ul de 25% și suportând și alte cheltuieli logistice”, se precizează în comunicatul Ukrinmash. Detalii, AICI
Totodată, întreprinderea sugerează că „dezvăluirea informațiilor referitoare la acest contract, și nu numai, ar putea duce la desfacerea acestor contracte, și, în consecință, la reducerea nivelului de apărare al statului, punând totodată în pericol viața soldaților ucraineni”.
Reducere de 50 la sută
Pentru a înțelege în ce măsură este justificat prețul de 15.000 de dolari pentru un motor plătit de întreprinderea de stat ucraineană, jurnaliștii RISE au analizat prețul de piață al motoarelor KAMAZ în Republica Moldova, practicat la bucată și fără reduceri de către dealerii din domeniu. În Chișinău, acestea sunt comercializate de doi parteneri oficiali ai concernului rus: Centrul Auto Kamaz SRL și Aprotehpro SRL, compania moldo-ucraineană care a și cumpărat inițial cele 20 de motoare care au ajuns la Ukrinmash. Datele de contact ale companiilor au fost transmise RISE Moldova chiar de către reprezentanții concernului KAMAZ. Detalii, AICI
Sub acoperirea unei companii de construcții fictive, reporterii RISE le-au cerut celor doi dealeri oferta comercială pentru câteva motoare. În prealabil, le-am comunicat și caracteristicile tehnice ale mărfii – copiate de pe documentele de însoțire ale celor 20 de motoare „moldovenești” destinate pentru BTR-80, prezentate vameșilor ucraineni în 2016.
Centrul Auto Kamaz a pretins 10.000 de euro (aproximativ 10.700 de dolari) pentru un motor. Mai mult, la finalul ofertei comerciale, reprezentanții firmei au specificat: „Puteți beneficia de o anumită reducere, în funcție de numărul de motoare comandate și de metoda de plată”.
Reprezentanții Aprotehpro au propus prețul de 9.850 de euro (aproximativ 10.400 de dolari) pentru un motor. Asta, după ce au ținut să confirme că motoarele nu vor fi utilizate în scop militar. Detalii, AICI
Respectiv, chiar și la bucată, motoarele achiziționate de Ukrinmash puteau fi cumpărate la un preț mai mic cu 4.000–5.000 de dolari per bucată. Iar tranzacția totală ar fi economisit cel puțin 80.000 de dolari, în funcție de cursul valutar, banii suficienți pentru încă 8-10 motoare sau 300 de veste antiglonț Korsar-3.
Șalaru admite „ocolirea” embargoului
Reprezentanții companiilor care au intermediat achiziția de motoare pentru blindatele ucrainene susțin că nu au fost implicați în niciun fel de „scheme” de încălcare a embargoului și că au fost parte a unei simple tranzacții cu motoare obișnuite, din Rusia în Republica Moldova, apoi în Ucraina.
Mai mult, aceștia au explicat că Ukrinmash a importat motoare KAMAZ obișnuite, compatibile și cu BTR-80, și nicidecum o versiune militară a acestora, după cum menționa întreprinderea în comunicatul de presă.
„Noi suntem o organizație comercială a cărei activitate este de vânzare-cumpărare și comercializăm inclusiv motoare. Acestea erau motoare obișnuite, care sunt instalate pe toate modelel KAMAZ vechi de 30 de ani. Noi le-am vândut ca motoarea pentru camioane, fără să le facem vreo modificare. Nu am idee ce s-a făcut mai departe cu ele și cine a făcut profit pe asta. Pot să vă spun că mai mult ați cheltuit dumneavoastră acum pe apelul telefonic către mine decât profitul pe care l-am obținut noi din această afacere”, a declarat pentru RISE Moldova Constantin Cebașev, unul dintre administratorii companiei offshore care deține Auto-Prezent SRL.
Contactat telefonic, Shirin Nabiev, directorul companiei germane, a precizat, la rândul lui, într-o rusă impecabilă, că a participat la această tranzacție, nu atât de dragul beneficiului personal, cât „de dragul nevoii de a ajuta oamenii, și nimic mai mult”.
El a omis să menționeze, însă, cine a beneficiat cel mai mult de pe urma acestei tranzacții. „Că doar nu le-au vândut așa, pur și simplu. Se vede că cineva a vrut să obțină un câștig”, a mai spus Nabiev.
În decembrie 2016, ministrul Apărării de la acea dată, Anatol Șalaru, admitea indirect, într-o declarație pentru RISE Moldova, ocolirea embargoului: „Noi înșine le-am fi cumpărat (motoarele pentru TAB-uri – n.r.) pentru noi, dacă am fi avut această posibilitate și finanțare. Acestea au fost aduse prin Republica Moldova, deoarece autoritățile din Ucraina nu pot să le cumpere direct din Rusia”.
De la autobuze școlare, la suporturi pentru rachete
Aprotehpro SRL. Compania moldo-ucraineană a fost înființată în 1999. Primul director și co-fondator a fost Oleg Voloșin, ucrainean din orașul Vinița. Voloșin și concitadina sa Valentina Bașinskaia dețineau câte 45% din companie, iar restul – 10% din acțiuni – îi aparținea moldovencei Iveta Sochircă din Chișinău (ulterior, aceasta și-a schimbat numele în Belicesco).
Din 2003, odată cu plecarea lui Voloșin, administrator al companiei devine cetățeanul moldovean Vladimir Cosariov, care a preluat și o cotă de 82% din capitalul social al firmei. Asociații săi sunt ucraineanca Valentina Bașinskaia (8%) și fiul său – Vladimir Cosariov. (10%). Detalii, AICI
Potrivit datelor Agenției Achiziții Publice, Aprotehpro SRL a câștigat, în perioada 2011-2014, licitații publice în valoare de sute de mii de lei. Printre clienții ei a fost Ministerul Afacerilor Interne și Procuratura Generală, care au cumpărat anvelope în valoare de peste 300 de mii de lei și piese de schimb de peste 24 de mii de lei.
Auto-Prezent SRL. A fost creată în 2009 de cetățenii moldoveni Constantin Cebașev (50%) și Igor Popa (50%). În mai 2013, asociat unic al companiei devine offshore-ul Global Auto-trade Group PLC, înregistrat în jurisdicția Insulei Man. Datele obținute de RISE Moldova, cu ajutorul OCCRP, arată că Popa și Cebașev sunt și fondatori ai companiei offshore. Detalii, AICI si AICI
În Republica Moldova, Auto-Prezent SRL este cunoscută prin faptul că în 2011 a câștigat un contract cu statul în valoare de peste 36 de milioane de lei pentru cumpărarea, din Ucraina, a autobuzelor școlare. Licitațiile au pus compania în contact și cu Brigada nr. 3 Infanterie Motorizata „Dacia” din orașul Cahul, după ce, în 2014, i-a vândut servicii și piese de schimb pentru reparatia vehicolelor militare în valoare de 107 mii de lei.
În același an, Auto-Prezent a mai câștigat un tender de peste 180 mii de lei, pentru reparaţia camioanelor de tip KAMAZ ale Serviciului Special pentru Influențe Active asupra Proceselor Hidrometeorologice.
SNE Schirin Nabiev Exporhandel. Site-ul companiei germane este disponibil doar în limba rusă, iar în Registrul Comerțului din Germania nu am reușit să identificăm nici o persoană juridică cu acest nume. În schimb, în 2011, la adresa companiei indicată în actele vamale a fost înregistrată SNE-Verwaltung GmbH, firmă al cărei director este Shirin Nabiev. Detalii, AICI
Ukrinmash. Întreprinderea de stat ucraineană a fost înființată în 1993, ca parte a întreprinderii Ukrspetexport. RISE Moldova a aflat că Ukrinmash mai apare într-o tranzacție legată de Republica Moldova. Datele obținute de la Serviciul Vamal ucrainean arată că, în mai 2015, compania a cumpărat de la Aeroportul Internațional Mărculești 53 de suporturi de fixare a rachetelor neghidate pe avioane de vânătoare. Valoarea tranzacției a fost de peste 5,3 milioane de hrivne ucrainene (aproximativ 190.000 de dolari).
Vladimir THORIC (RISE Moldova), Oleksandr HUMENIUK (Slidstvo.info, Ukraina)
A contribuit: Piotr GARCIU (gagauzmedia.md)