
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI 
DIN REPUBLICA MOLDOVA 

COORDINATING COUNCIL ON AUDIOVISUAL OF MOLDOVA 

 

str. Vlaicu Pîrcălab, nr. 46, MD-2012 Chişinău ● tel: (373 22) 277551 ● fax: (373 22) 277471● http://www.cca.md 

 

DECIZIA № 42 
                                                                din 5 aprilie 2012 

 
Cu privire la monitorizarea buletinelor informative ale postului de radio „Vocea Basarabiei” şi 

ale posturilor de televiziune cu acoperire naţională „Moldova 1”, „Prime”, „EURO-TV 
CHIŞINĂU”, „NIT”, „2 Plus” la capitolul respectării  

prevederilor art. 7 din Codul audiovizualului 
 

În cadrul şedinţei publice din 29 martie curent, prin Decizia № 34 (art. 2), Consiliul 
Coordonator al Audiovizualului a decis efectuarea unei monitorizări tematice a buletinelor informative 
ale posturilor de televiziune cu acoperire naţională şi ale postului de radio „Vocea Basarabiei”, la 
capitolul respectării prevederilor art. 7 din Codul audiovizualului. 

În conformitate cu prevederile art. 37, alin. (1), art. 40, alin. (1), lit. a), b), d), art. 41, alin. (1), lit 
a) din Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006 au fost monitorizate principalele buletine 
informative ale postului de radio Vocea Basarabiei („Ştiri” – ora de difuzare 18:00) şi ale posturilor de 
televiziune Moldova 1 („Mesager” – ora de difuzare 19:00); Prime („Primele ştiri” – ora de difuzare 
21:00); EURO-TV CHIŞINĂU („Ştiri” – ora de difuzare 20:30); NIT („Curier” – ora de difuzare 
22:00); 2 Plus („Reporter” – ora de difuzare 19:00). 

Monitorizarea s-a desfăşurat: pentru posturile „EURO-TV CHIŞINĂU”, „NIT” şi „Vocea 
Basarabiei” – în perioada 03 - 09 februarie 2012, şi pentru posturile „Moldova 1”, „Prime” şi „2 Plus” – 
în perioada 27 februarie – 04 martie 2012. 

 

Rezultatele monitorizării au atestat următoarele: 
 
Posturile de televiziune „Moldova 1”, „Prime”, „EURO-TV CHIŞINĂU”, „2 Plus” şi postul de 

radio „Vocea Basarabiei” au prezentat ştiri cu o structură echilibrată, au respectat principiul de 
informare din mai multe surse în cazul subiectelor conflictuale difuzate în cadrul emisiunilor 
informative. Totodată, în buletinele informative ale postului public de televiziune „Moldova 1” se 
observă o favorizare a Guvernului, acestuia fiindu-i acordat timp de emisie detaşat faţă de ceilalţi 
subiecţi politici. Astfel, în perioada supusă monitorizării (27.02-04.03.2012) la postul public de 
televiziune „Moldova 1” din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin 
informativ de la ora 19:00, Guvernul a avut o pondere de 37 %, iar dintre liderii politici, V. Filat a avut 
cea mai mare pondere de reflectare în ştiri, 38 %, dintre care 30 % a apărut în calitate de Prim-ministru 
şi 8% în calitate de lider PLDM. Ceilalţi subiecţi şi lideri politici au beneficiat de mai puţin timp de 
emisie (Primăria - 16 %, PL, PDM cîte 10%, PLDM şi PSRM  cîte 4 %, iar PCRM - 3 %; M Lupu a 
acumulat 23 %, dintre care 11 % în calitate de Preşedinte interimar al Republicii Moldova şi 12 % în 
calitate de lider PDM, M. Ghimpu – 22 %, I. Dodon – 10%, Iu. Roşca şi V. Voronin cîte 5% şi 
respectiv 3 %).  

 

Cel mai mare volum de subiecte politice care a promovat deschis poziţia unui singur partid 
(PCRM) şi a unui singur lider politic (V. Voronin) a fost difuzat de către „NIT”.  Deşi postul în cauză a 
oferit spaţiu considerabil reflectării reprezentanţilor alianţei de guvernare, aceştia au fost constant 
prezentaţi în context negativ, într-o manieră denigratoare, fără a fi expusă poziţia şi opinia lor. În acelaşi 
timp, postul de televiziune „NIT” a promovat limbajul jurnalistic agresiv, deseori nu s-a conformat 
cerinţelor cu privire la diversificarea surselor şi, de asemenea, a utilizat imagini, tertipuri de montaj sau 
comentarii în vederea distorsionării faptelor reale sau în scopul denigrării imaginii celorlalţi subiecţi, 
fapte care au prezentat derogări de la prevederile art. 7 din Codul audiovizualului: 
 

 

http://www.cca.md/


- Postul de televiziune „NIT” a încălcat prevederile art. 7, alin. (2) din Codul audiovizualului, 
conform căruia: „Acordînd timpi de antenă unui partid sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, 
radiodifuzorul trebuie să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de antenă altor 
partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza un partid anume, indiferent de procentajul 
reprezentării sale parlamentare”. Favorizarea vădită acordată PCRM în cadrul ediţiilor de ştiri „Curier” s-a 
manifestat printr-o conotaţie preponderent pozitivă, precum şi prin invitarea directă a telespectatorilor 
la acţiunile de protest organizate de formaţiune, cu indicarea datei, orei şi locului desfăşurării acestora 
(ediţiile din 03.02.12 (22:25; 22:44); 06.02.12 (22:14); 07.02.12 (22:03); 08.02.12 (22:09; 22:13); 09.02.12 
(22:14; 22:35). Totodată, din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin 
informativ „Curier” (22:00) din perioada monitorizată (03.02-09.02.2012), AIE a avut o pondere de 46 
% (1 oră 32 min. 29 sec.) de reflectare în ştiri doar în context negativ, iar PCRM – 20 % doar în context 
neutru şi pozitiv. De asemenea, V. Voronin (PCRM) a avut o pondere de 55 % din volumul total al 
reflectării liderilor politici în ştiri, doar în context neutru şi pozitiv, iar M. Lupu şi V. Filat – 30 % şi 
respectiv 4 %, doar în context negativ. Astfel, postul în cauză reflectă în exclusivitate punctul de vedere 
al unui singur partid – PCRM, făcînd partizanat politic deschis în favoarea acestuia. Totodată, în cadrul 
emisiunilor informative ale postului NIT difuzate în perioada monitorizată, au fost reflectate doar 3 
partide şi mişcări politice: PCRM, AIE şi CACD (Comitetul pentru Apărarea Constituţiei şi 
Democraţiei). 

- Majoritatea subiectelor reflectă conflictul între AIE, aflată la guvernare, şi PCRM, a cărui 
poziţie s-a făcut resimţită atît în alocuţiunile directe ale reprezentanţilor partidului, cît şi în cele ale 
susţinătorii săi. Prin faptul că liderilor şi simpatizanţilor AIE nu le-a fost oferită posibilitatea de a-şi 
expune poziţia au fost încălcate prevederile art. 7, alin. (4), lit. c) din Codul audiovizualului („În cazul 
subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse”). Această tendinţă 
s-a făcut resimţită pe parcursul întregii săptămîni supuse monitorizării, dar, mai ales, în cadrul a 3 
subiecte – sondaje realizate ad-hoc pe străzile din or. Hînceşti (ediţia din 6.02.12 – 22:24), Străşeni 
(ediţia din 7.02.12 – 22:09) şi mun. Chişinău (ediţia din 8.02.12 – 22:10). Tema sondajelor fiind 
evaluarea situaţiei în care se află ţara şi a cauzelor care au dus la apariţia multiplelor probleme cu care se 
confruntă populaţia. Şi în aceste cazuri au fost prezentate doar opiniile simpatizanţilor PCRM, care au 
acuzat vehement actuala guvernare, fără a prezenta şi poziţia acestora din urmă faţă de subiectele 
abordate.    

- Derogări de la prevederile art. 7, alin. (4), lit. a) din Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în 
cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, echidistanţei şi 
obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: ...a) informaţia care compune ştirea să fie veridică”. Postul de 
televiziune „NIT” a difuzat multiple subiecte despre organizarea unor manifestaţii de protest împotriva 
actualei guvernări desfăşurate în diverse localităţi din ţară, acţiuni soldate cu adoptarea unor declaraţii 
anti-AIE (03.02.12 – în următoarele segmente de timp: 22:14; 22:15; 22:16; 22:17; 06.02.12 – în 
următoarele segmente de timp: 22:21; 22:22; 22:23; 07.02.12 – în următoarele segmente de timp:  22:13; 
22:14; 08.02.12 – în următoarele segmente de timp: 22:19; 22:20; 22:21; şi pe data de 09.02.12 – în 
segmentele de timp: 22:15; 22:17; 22:29). Referinţele la acestea s-au efectuat prin expunerea în titre 
şi/sau în lectură după cadru a unor citate din textele declaraţiilor, fără a fi arătate imaginile actelor 
propriu-zise şi prezentarea dovezilor în acest sens.  

- Derogări de la prevederile art. 7, alin. (4), lit. b) din Codul audiovizualului, care stipulează: 
„Pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 
echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît să nu fie deformat sensul realităţii prin tertipuri de 
montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”. Astfel, în cadrul buletinului informativ „Curier” din data de 
07 februarie 2012, ora 22:12:59, citatul din declaraţia consilierilor din fracţiunea comuniştilor a 
Consiliului orăşenesc Căuşeni (cum indică titrele expuse pe ecran) a fost prefaţat de un comentariu-
tertip: „Indignaţi de cinismul alianţei, cer demisia guvernanţilor incompetenţi şi consilierii orăşeneşti din Căuşeni”. De 
asemenea, în cadrul ediţiei de ştiri din data de 03 februarie curent (ora 22:30:29), a fost difuzat clipul 
propagandistic de scurt metraj „AIE – istoria dezamăgirii”. În material este acuzată actuala guvernare, 
prezentată în context denigrator, cu utilizarea imaginilor şi tertipurilor de montaj fiind, astfel, denaturat 
sensul realităţii. 



În acelaşi timp, derogările constatate cad sub incidenţa art. 10, alin. (5) din Codul 
audiovizualului, care stipulează că: „Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului 
de programe, favorizînd libera formare a opiniilor.” 

Potrivit condiţiilor licenţei de emisie seria AMMII, nr. 014643 din 07.05.2008, eliberată Î.M. 
„Noile Idei Televizate” SRL, fondatoarea postului de televiziune „NIT”,  pct. 3.1, lit. a)„titularul licenţei 
este obligat să-şi desfăşoare activitatea în condiţiile respectării Codului audiovizualului” şi lit. e) „să-şi 
desfăşoare activitatea în condiţiile respectării: dreptului la informare completă, veridică şi operativă în 
spiritul prevederilor constituţionale, precum şi a pluralismului de opinii.” 

 
Totodată, menţionăm că postul de televiziune „NIT” a fost avertizat public, prin Decizia CCA 

nr. 74 din 18.05.2011, pentru derogări de la prevederile art. 7, alin. (1), (2), (3), (4), lit. c) din Codul 
audiovizualului. Prin Decizia CCA nr. 80 din 27.05.2011, postului „NIT” i-a fost aplicată o amendă în 
valoare de 5400 de lei pentru derogări repetate de la prevederile art. 7 (1), (2), (3), (4), lit. c) din Codul 
audiovizualului. Prin Decizia CCA nr. 86 din 03.06.2011, postului de televiziune “NIT” i-a fost aplicată 
o sancţiune sub formă de suspendare a dreptului de difuzare a publicităţii comerciale pentru o perioadă 
de 5 zile, pentru derogări repetate de la prevederile art. 7 (1), (2), (3), (4), lit. b), c) din Codul 
audiovizualului, iar prin Decizia CCA nr. 99 din 24.06.2011 postului „NIT” i-a fost suspendată licenţa 
de emisie pentru o perioadă de 5 zile pentru derogări repetate de la prevederile art. 7, alin. (1), (2), (3) şi 
(4), lit. a), b) şi c) din Codul audiovizualului. 

 
Luînd în considerare Deciziile CCA nr. 110 din 06.11.2009, nr. 101 din 15.09.2010, nr. 74 din 

18.05.2011, nr. 80 din 27.05.2011, nr. 86 din 03.06.2011 şi nr. 99 din 24.06.2011, ca urmare a examinării 
Raportului de monitorizare a serviciilor de programe informative a postului de radio „Vocea 
Basarabiei” şi ale posturilor de televiziune cu acoperire naţională  „Moldova 1”, „Prime”, „EURO-TV 
CHIŞINĂU”, „NIT” şi „2 Plus” la capitolul respectării prevederilor art. 7 din Codul audiovizualului, a 
dezbaterilor publice, în baza prevederilor Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

 
DECIDE: 

 
Art. 1. A aproba Raportul de monitorizare a serviciilor de programe informative ale postului de 

radio „Vocea Basarabiei” şi ale posturilor de televiziune cu acoperire naţională „Moldova 1”, „Prime”, 

„EURO-TV CHIŞINĂU”, „NIT”, „2 Plus” la capitolul respectării prevederilor art. 7 din Codul 

audiovizualului.  
        Art. 2. A avertiza public Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului Compania „Teleradio-
Moldova”, fondatoarea postului de televiziune „Moldova 1”, pentru derogări de la prevederile art. 7, 
alin. (2) din Codul audiovizualului, în conformitate cu art. 38, alin. (3), lit. a) din Codul audiovizualului. 

Art. 3. A retrage Licenţa de emisie seria AMMII nr. 014643 din 07.05.2008, eliberată Î.M. „Noile 
Idei Televizate” SRL pentru postul de televiziune „NIT”, în conformitate cu art. 27, alin. (1), lit. a), b), 
alin. (2) şi art. 38, alin. (1), lit. e), alin. (2), lit. b), f), alin. (3) din Codul audiovizualului, pentru derogări 
repetate de la prevederile art. 7, alin (1), (2) şi (4), lit. a), b) şi c) şi art. 10, alin. (5) din Codul 
audiovizualului şi pct. 3.1, lit. a) şi e) a condiţiilor Licenţei de emisie. 

Art. 4. Controlul asupra executării prezentei Decizii îl exercită Direcţia Monitorizare şi Direcţia 
Expertiză şi Licenţiere. 

Art. 5. Prezenta Decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina 
web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului. 

 
 

Preşedintele                                           
Consiliului Coordonator 
al Audiovizualului                                                                     Marian POCAZNOI 
 
Secretar                                                                                    Dorina CURNIC 


