22/04/2019

Cele patru partide din noul legislativ au tocat în cinci săptămâni de campanie electorală 57,4 milioane de lei.

Răsfățații campaniei au fost democrații, care au fituit cei mai mulți bani — peste 30 milioane de lei. O sumă de aproape șase ori mai mare decât cea a socialiștilor și de peste 16 ori mai mare decât suma pe care și-au permis s-o cheltuie cei din Blocul ACUM. Partidul Șor a atins două treimi din performanța democraților, având la dispoziție un buget electoral cu 10 milioane de lei mai mic.

Marii câștigători ai cursei electorale sunt televiziunile afiliate Partidului Democrat, care au încasat din publicitate circa 20 de milioane de lei.


HOLDINGUL ELECTORAL DE PE STRADA GHIOCEILOR
Partidul Democrat a cheltuit aproape toți banii de campanie pentru a-și promova candidații la TV și radio. Principalii beneficiari sunt șase posturi TV — Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, CTC Media, Familia Domashniy, și patru de radio — Publika FM, Muz FM, Russkoe Radio, Maestro FM, toate cu sediul pe strada Ghioceilor 1. Acestea au încasat peste 15 milioane de lei pentru difuzarea spoturilor democraților.

Mai mult de 8,5 milioane de lei s-au dus la Prime și Publika TV, posturi deținute de General Media Group Corp. SRL (Detalii, AICI și AICI). Cu alte cuvinte, banii au ajuns în buzunarul liderului democraților, Vladimir Plahotniuc. Și asta pentru că Plahotniuc este proprietarul direct al acestor două televiziuni. Detalii, AICI

Pentru publicitatea la Canal 2 și Canal 3, democrații au transferat companiei Telestar Media SRL aproape 5 milioane de lei (Detalii, AICI și AICI). În prezent, firma este deținută în acte de jurnalistul Oleg Cristal, tot el consilier al liderului democraților. Detalii, AICI

Alte 1,5 milioane au intrat pe conturile unei alte firme de pe strada Ghioceilor 1 — Real Radio SRL, pentru publicitate la canalele TV CTC Media și Familia Domashniy. Real Radio este, din 2017, afacerea Victoriei Rusu. Aceasta a preluat firma de la Dorin Pavelescu, un intermediar din anturajul liderului democrat care apare într-o tranzacție cu Andrian Candu, finul lui Vladimir Plahotniuc. Detalii, AICI

gmg-productionPlahotniuc a încasat bani și din publicitatea achitată de Partidul Democrat pentru promovare la posturile de radio. Mai exact, acesta este și proprietarul firmei Radio Media Group Inc. SRL, care deține Publika FM și Muz FM, și pe conturile căreia au intrat aproape 200 de mii de lei. Detalii, AICI

Tot pe strada Ghioceilor 1 își mai au sediile alte două radiouri: Russkoe Radio și Maestro FM. Și ele au încasat de la democrați circa 200 de mii de lei.

De spoturile electorale difuzate de partid s-a ocupat tot o firmă de pe Ghioceilor 1. Este vorba de GMG Production SRL, căreia democrații i-au transferat 100 de mii de lei. GMG Production este administrată de Sergiu Latiș și deținută de Blue Sound Investments Ltd., o firmă din Hong-Kong (Detalii, AICI). Latiș mai administrează în Republica Moldova și o afacere deținută de OTIV Prime Media Ltd., companie olandeză din holdingul OTIV, controlat de Plahotniuc. Detalii, AICI

Aceeași firmă olandeză mai deține în Republica Moldova și compania Angel-S SRL. Administrator al companiei figurează Ecaterina Lozovanu, tot ea asociat unic la Angel-S Corporation SRL (Detalii, AICI și AICI). Firmă are adresa pe aceeași stradă Ghioceilor 1 și, pe durata campaniei, s-a ocupat de publicitatea democraților pe panourile stradale. Pentru asta a fost răsplătită cu aproape 1 milion de lei.

BANII LUI ȘOR, ÎN BUZUNARUL LUI PLAHOTNIUC
Firmele deținute sau controlate de Plahotniuc au încasat în electorală bani grei nu doar de la democrați. Un sfert din tot bugetul de campanie al Partidului Șor, ceea ce reprezintă 5,5 milioane de lei, a ajuns tot în conturile General Media Grup Corp. și Telestar Media. În schimbul lor, Prime, Publika TV, Canal 2 și Canal 3 au difuzat spoturile formațiunii conduse de Ilan Șor, condamnat în primă instanță la șapte ani și șase luni de închisoare în dosarul „Jaful secolului”.

Alte 3 milioane Partidul Șor i-a transferat companiei Media Resurse SRL, pentru publicitate la Televiziunea Centrală și Orhei TV, instituții media afiliate lui Ilan Șor, care a renunțat recent la fotoliul de primar de Orhei în favoarea celui de deputat.

Media Resurse este fondată de Klassika Media SRL, la care asociat unic figurează ziarista Rita Țvic (Detalii, AICI și AICI). Numele Ritei Țvic apare și în Raportul Kroll I privind frauda bancară, unde este prezentată drept unul dintre acționarii Unibank care fac parte din așa-numitul „Grupul Șor”.

Peste 700 de mii de lei au intrat și pe conturile D.F.I. SRL, pentru diverse articole promoționale, cum ar fi ceasuri de perete și pungi cu logoul partidului, dar și pentru chiria unor unități de transport.

D.F.I. este o companie fondată de Viorel Melnic, fostul șef al Serviciului Vamal și deputat ales în noul legislativ. Melnic nu s-a reținut mult timp în firma nou-creată și a cedat-o companiei Dufremol SRL — una dintre afacerile familiei Șor care gestionează magazinele duty-free din zona de frontieră a Republicii Moldova (Detalii, AICI). De curând, însă, asociat unic al D.F.I. a devenit un cetățean al Federației Ruse. Detalii, AICI

EXCLUSIV PENTRU SOCIALIȘTI
Din cei 5,4 milioane de lei cât au reușit socialiștii să adune în fondul electoral din donații și cotizații, majoritatea banilor au fost cheltuiți pentru publicitate la canalele deținute de companiile Exclusiv Media SRL și Telesistem TV SRL.

Prima a luat cei mai mulți bani — 1,2 milioane de lei, pentru publicitate la NTV Moldova și TNT Exclusiv TV. Alți peste 60 de mii de lei s-au dus la Telesistem TV, pentru publicitate la Accent TV.

Exclusiv Media SRL este controlată de deputatul socialist Corneliu Furculiță și administrată de un alt membru de partid — Petru Burduja. Detalii, AICI

Telesistem TV este fondată de firma rusească Media Invest Service, deținută, la rândul ei, de afaceristul moldovean Vadim Ciubara, unul dintre consilierii din umbră ai lui Dodon. Detalii, AICI

Publicitatea electorală la canalul RTR i-a mai costat pe socialiști peste 1 milion de lei. Televiziune este deținută de TV-Comunicații Grup SRL, printre asociații căreia se numără și Rosmediacom NP, o asociație necomercială din Federația Rusă la care fondatori apar Sberbank, cea mai mari bancă rusească, și Compania Rusă de Stat de Radio și Televiziune.

De asemenea, socialiștii au mai transferat ziarului de partid peste 800 de mii de lei pentru servicii de publicitate. Alți 10 mii de lei au fost transmiși ziarului de limbă rusă „Argumenti i fakti”, deținut tot de firma lui Corneliu Furculiță – Exclusiv Media SRL.

SĂRACII ACUM
Din cele patru partide care au intrat în Parlament, Blocul electoral ACUM a avut cel mai mic buget electoral — puțin peste 1,8 milioane de lei. Și în timp ce concurenții lor au băgat cei mai mulți bani în publicitatea la TV, ACUM s-a limitat la cheltuieli de circa 145 de mii de lei ca să apară pe sticlă.

Din acești bani, cei mai mulți au ajuns la compania Reforma Art SRL, pentru publicitate la Jurnal TV — instituție media afiliată Platformei DA, parte a Blocului ACUM.

Reforma Art este deținută de firma germană GT News Media Gmbh. — afacere administrată de Gabriela Țopa, fiica omului de afaceri Victor Țopa, nașul de cununie al lui Andrei Năstase, liderul Platformei DA (Detalii, AICI). Țopa a plecat în Germania pentru a scăpa de pedeapsă penală, fiind condamnat în Republica Moldova pentru șantaj.

Alți aproape 300 de mii de lei au ajuns la Interact Media SRL, proprietara portalurilor Agora.md și Ea.md, pentru promovare pe „social media”. Peste 70 de mii de lei au fost cheltuiți pentru reflectarea evenimentelor de partid în regim on-line de către portalul Privesc.Eu.

Cei mai mulți bani, peste 900 de mii de lei, Blocul ACUM i-a cheltuit pentru materiale promoționale: stegulețe, tricouri, și pentru tipărirea programului electoral.

Olga CEAGLEI, Liuba ȘEVCIUC


Acest material a fost realizat de RISE Moldova cu sprijinul National Endowment for Democracy în cadrul proiectului „Transparent Democracy Through Quality Journalism”, implementat de RISE Moldova. Opiniile exprimate în această publicație aparţin în exclusivitate autorului şi nu reflectă neapărat poziţia National Endowment for Democracy. Instituțiile finanțatoare nu influențează în niciun fel subiectul şi conținutul materialelor publicate.


Preluarea articolelor de pe www.rise.md se realizează în limita maximă de 1.000 de semne. În mod obligatoriu, trebuie citată sursa și autorul informației, iar în cazul portalurilor informaționale trebuie indicat și linkul direct la sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui acord încheiat cu RISE Moldova. Materialele de pe platforma on-line www.rise.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din R. Moldova.

Citiți mai jos și alte articole la subiect:
Alegătorul A.L.
Alegătorii camuflați
Pușculițe de partid
Donatorii partidelor [I]: „Am donat și Dumnezeu cu dânșii”
Donatorii partidelor [II]: „Sunt permanent monitorizat”
Donatorii partidelor [III]: Interese pecuniare
[VIDEO] Numărătoarea
[VIDEO] Luxul de a fi ales


RISE LEAKS


КОММЕНТИРУЙ ЭТУ СТАТЬЮ