RISE Moldova publică contractele dubioase încheiate de Calea Ferată din Moldova (CFM) cu două companii IT. În urma acordurilor, întreprinderea feroviară trebuia să lanseze o platformă on-line de vânzare a biletelor și să procure un soft de administrare internă. La mijlocul afacerii se rotește suma de două milioane de dolari, iar beneficiari sunt două companii: una fondată cu șase luni înainte de semnarea contractului și alta cu acționarii majoritari în off-shore.
În septembrie 2015, Iurii Topală, directorul Căii Ferate din Moldova, a lansat aplicația on-line de achiziționare a biletelor www.e-tickets.md. Oficialul a invitat presa la Gara Centrală și a prezentat primul bilet electronic pe care l-a procurat. „Prin intermediul vânzărilor on-line ne propunem să îmbunătățim calitatea serviciilor prestate, să extindem gama de servicii și să motivăm călătorii să circule cu trenurile modernizate, care constituie un mijloc de transport confortabil și sigur”, a declarat Iurii Topală.
La mai puțin de o lună de la acel eveniment, CFM anunța pe site-ul său „că începând cu 08.10.2015, ora 00:00, din motive tehnice, vânzarea biletelor on-line va fi temporar sistată”. Această decizie este motivată de conducerea CFM prin faptul că întreprinderea a semnat un contract dezavantajos cu firma DSS Group, iar la încheierea contractului „au fost admise un milion de încălcări”.
Iurii Topală: „Clauzele contractelor sunt făcute de CFM împotriva CFM. Noi nu ne putem permite luxul de a da acești bani unei companii private. Noi tot avem nevoie de bani”.
Cum s-a ajuns aici?
Vladimir Cebotari, ministrul Justiției, a încheiat un contract de prestări servicii IT cu DSS Group SRL, pe care l-a semnat pe data de 30 iulie 2015, adică în ultima sa zi la CFM și prima la Ministerul Justiției. Potrivit înțelegerii, firma IT se angajează ca să investească în dezvoltarea unei platforme de vânzare on-line a biletelor suma de 900 mii de dolari pe o perioadă de 20 de ani, dintre care o treime din bani urmau să fie investiți în primul an. În schimb, DSS Group urma să încaseze 5% din costul fiecărui bilet electronic.
O altă clauză din contract stipulează că, după 20 de ani de la lansarea platformei on-line, compania IT urmează să obțină un profit de 324 de mii de dolari, iar dacă nu va fi posibil acest lucru, diferența de bani ar urma să fie compensată de către CFM. Totodată, dacă contractul este întrerupt de către reprezentanții Căilor Ferate, cei de la DSS Group au dreptul să solicite despăgubire pentru profitul ratat și investițiile făcute.
Directorul DSS Group, Radu Iațco, susține că firma a cheltuit sume importante pentru produsul comandat de CFM. „Au fost efectuate investiții în dezvoltare de software specializat, achiziție echipament, data centru, integrări, cheltuieli de lansare și operare, care depășesc cu mult investițiile pentru o platformă de vânzări on-line. Costurile unui astfel de sistem, în funcție de componentele solicitate, încep de la circa 500 mii de euro”. Detalii, AICI
Vladimir Cebotari, fost director CFM: „Ei pentru 5% din bilete vin cu infrastructura lor, soluțiile lor hard, să verificați cât costă un sistem billing, cleaning, pentru că asta include sistemul acesta. […] Voi știți cât plătim noi pentru toate componentele de la sistemul aceasta „Expres 3” (soft rusesc de administrare a rutelor de tren, inclusiv de vânzare biletelor on-line – n.r.), ei tipăresc biletele pe hârtie și nici nu știm câte și cu cât ne vând biletele de exemplu la Odesa. Dacă am pune toate serviciile, am da 14 milioane de lei anual acestui Expres”.
La rândul său, Iurii Topală, directorul CFM, susține că fosta conducere a întreprinderii de stat ar fi încheiat contractul în mod ilegal. „CFM este monopolist pe piață și, potrivit Codului Feroviar, nu are dreptul să încredințeze vânzarea biletelor altcuiva. Sunt șmecheri care au vrut să facă ceva, ceea ce în condiții legale nu puteau face. De asta ar trebui să se ocupe instituțiile abilitate […] După auditul efectuat (la CFM- n.r.), ne-am adresat la CNA privind toate contractele care sunt dubioase”.
Actualmente, platforma on-line de vânzare a biletelor este inactivă, iar părțile negociază clauzele contractuale. Detalii, AICI
Beneficiarul
DSS Group SRL a fost fondată în noiembrie 2014, cu jumătate de an înaintea încheierii contractului cu CFM. Asociați sunt Svetlana Brad cu 40% și Ubicuit Grup SRL cu 60%. Detalii, AICI
Asociat unic în compania de consultanță juridică Ubicuit Grup SRL este Ana Grosu. Conform datelor de la Camera Înregistrării de Stat (CÎS), Grosu figurează în calitate de fondator în alte patru companii. În una din ele, Ilagro Promils SRL, ea s-a asociat cu Sergiu Minciună, fiul judecătorului de la Curtea de Apel Chișinău, Anatol Minciună. Detalii, AICI
Vladimir Cebotari, fost director CFM: „Cunosc familia Grosu, cu siguranță am un cunoscut pe care-l cheamă Grosu, se numește Gheorghe și are o soție pe care o cheamă Ana, însă pot să vă repet că îl cunosc pe el nu mai bine decât pe oricare alt om din oraș. Nu merg la cumetrii cu el și nu am afaceri cu ei”.
Contractul de 1,6 milioane de dolari
Cu o lună până la contractul cu DSS Group, pe 25 iunie 2015, întreprinderea feroviară a semnat un alt contract de prestări servicii cu compania BASS System SRL.
Contractul dintre CFM și BASS System, în sumă de 1,6 milioane de dolari, prevede instalarea unei platforme unice de gestionare a afacerilor la întreprinderea feroviară. Aceasta presupune stocarea și prelucrarea, într-o singură bază de date, a tuturor activităților, cum ar fi: contabilitatea, efectuarea plăților, gestionarea vânzărilor, inclusiv posibilitatea vânzării biletelor electronice de către CFM.
Acest contract prevede instalarea la întreprinderea feroviară a unui soft produs de compania americană „Microsoft” și procurat prin intermedierea firmei Bass System.
O astfel de licență Microsoft costă 7,8 mii de dolari. CFM a solicitat șase licențe pentru prețul total de 46 mii dolari. Însă grosul afacerii îl constituie, de fapt, cele 300 chei de administrator și de utilizatori ai programei procurate la preț de 640 mii de dolari.
Contractul mai prevede și costul muncii de 685 mii dolari (fără TVA) pentru serviciile prestate de către Bass System.
Vladimir Cebotari, fost director CFM: „O astfel de întreprindere mare, cum este CFM-ul, fără astfel de sistem, practic nu poate fi administrată ca management. Este un sistem foarte complex care vine să automatizeze toate procesele. Noi nu l-am semnat cu Bass, dar cu Bass ca reprezentant al Microsoft. Noi am avut multe discuții cu Microsoft, reprezentanța din Moscova, și am obținut cele mai bune prețuri care sunt în regiune”.
Iurii Topală, directorul actual al CFM: „Ei până la mine au cumpărat acest program de la Microsoft de 800 mii, da cui ea îi trebuiește? Întrebarea mea este: Da nouă ne trebuie astfel de programă de 800 de mii, când noi o puteam să o cumpăra cu vreo 8 mii?! Adică de 50 de ori mai ieftin? În total acolo-s aproximativ 2 milioane de dolari”.
Deși Topală ne-a spus, inițial, că a stopat derularea acestui proiect cu BASS System pentru că acest contract ar fi ilegal. Contactat ulterior, acesta ne-a declarat că CFM a fost nevoită să achite o parte din bani, fără a revizui contractul cu BASS System. În acest context, RISE a obținut o factură fiscală care demonstrează că, la cinci zile de la încheierea contractului, CFM a făcut un transfer de 15 milioane de lei pe contul firmei BASS System. Detalii, AICI
Beneficiarul, cu asociații în off-shore
Bass System SRL este o companie de IT fondată în 2008. În calitate de asociați sunt Assentis Holdings Limited (companie off-shore din Cipru) cu 72% și firma Sp-Com SRL cu 28%, ultima fondată de Onisim Popesco care este și administrator la BASS System. Detalii, AICI
Informațiile obținute de la registrul companiilor din Cipru arată că Assentis Holdings Limited este reprezentată de Sergiu Talpă, un afacerist moldovean asociat în mai multe firme de IT. Detalii, AICI
În ultimii ani, Bass System a oferit servicii de IT mai multor instituții de stat în sumă de aproape 30 milioane de lei. Printre beneficiarii de stat se numără: Serviciul Vamal, Curtea de Conturi și Comisia Națională a Pieței Financiare. Detalii, AICI
Alexandru BOLFA (Freelancer)