31/07/2024

Pe 4 iulie 2024, din portul rusesc Ust Luga de la Marea Baltică a ieșit tankerul petrolier Torex. Cu o capacitate de peste 100 de mii de tone, este încărcat cu petrol și ține calea spre un port din India, unde ar urma să ajungă pe 5 august, după ce a trecut prin Canalul Suez. Tankerul navighează sub pavilionul Insulelor Cook, o țară insulară din Pacificul de Sud, însă managementul lui este asigurat de o firmă din Chișinău

Torex este doar unul dintre zecile de petroliere gestionate de companii din Republica Moldova şi care fac parte din așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei, modalitate prin care Kremlinul încearcă să evite sancțiunile internaționale impuse ca urmare a atacului asupra Ucrainei.

RISE Moldova a identificat mai multe companii moldoveneşti care au ajuns să joace un rol important în transportul maritim de petrol rusesc. Acestea sunt controlate de persoane interpuse, unele dintre care au lucrat sau lucrează la firme şi organizaţii controlate de Dorin Damir.

Unele date denotă că, în ultimele 6-7 luni, până la 2% din petrolul rusesc a fost transportat cu petroliere a căror management este asigurat de firme moldoveneşti care nici măcar nu au angajaţi în Moldova.

Majoritatea acestor petroliere sunt incluse în aşa-zisă „flotă din umbră” a Rusiei (Russia’s Shadow Fleet), din care în primul trimestru al 2024 făceau parte peste 400 de tankere. Printre ele sunt și 12 tankere deţinute de companii din offshorul Insulele Seychelles, dar la care managementul este asigurat de patru companii din Moldova. 

Numărul petrolierelor „moldoveneşti” depăşeşte, însă, 23 de unităţi, ceea ce presupune aproape 6% din „flota din umbră” a Rusiei. Dar dacă e să dăm crezare afirmaţiilor unei companii care susține că operează cu o flotă de 50 de tankere, apoi de fapt ar putea fi vorba de circa 70 de tankere, o flotă destul de impresionantă. 

„FLOTA DIN UMBRĂ”, CALEA KREMLINULUI DE A EVITA SANCȚIUNILE INTERNAȚIONALE
Autorii studiului Illuminating Russia’s Shadow Fleet, elaborat de o firmă de consultanţă din Israel care analizează fenomenul „flotei din umbră”, susţin că este vorba despre petroliere care desfășoară comerț clandestin cu mărfuri sancționate, folosind diverse metode de a masca originea acestora.
Această flotă utilizează o varietate de practici maritime înșelătoare (deceptive shipping practices – DSP), inclusiv metodologii statice și dinamice. Acestea includ activități întunecate, dezactivarea intenționată a sistemului de identificare automată, manipularea sistemului de navigație prin satelit (GNSS) și multe alte practici. Flota se caracterizează prin structuri de proprietate slabe și utilizarea mai multor pavilioane de conveniență pe perioade scurte de timp.
Dimensiunea acestei flote a fluctuat substanțial cu fiecare nouă reglementare publicată și, cu atât mai mult, ca urmare a interzicerii petrolului din Rusia și a plafoanelor de preț.  Firma israeliană a identificat aproximativ 1.300 de nave ale „flotei din umbră”. De regulă, aceste nave au fost preluate de companii nou create, precum și își schimbă constant pavilionul, totul pentru a ascunde adevărații proprietari și de a crea impresia că respectă sancțiunile internaționale. 

Firmele moldovenești identificate au mai multe asemănări şi conexiuni între ele. În primul rând, au fost înregistrate după 24 februarie 2022, ziua când Rusia a început războiul activ în Ucraina; au în denumire, de regulă, cuvintele „Ship Management”, „Shipping”, sau „Shipmanagement”; au aceleaşi adrese juridice; au administratori şi fondatorii afiliaţi şi, de cele mai dese ori, aceleaşi cifre şi greşeli din notele informative la situaţiile financiare. Mai dificil a fost să aflăm cine, de fapt, este beneficiarul final al schemei.

Benjamin HILGENSTOCK, Senior Economist la Kyiv School of Economics Institute: Şi pentru noi este o provocare să identificăm cine este proprietarul real al acestor vase, pentru că deseori ele sunt înregistrate în jurisdicţii de unde nu este disponibilă informaţia sau bazele de date nu sunt deschise şi nu poate fi găsită informaţia [respectivă].



SURORILE PETROLISTE
Primul grup, de 4-5 firme, au ca fondatori şi administratori oficiali două surori gemene: Irina Oprea şi Cristina Gaiduc. 

KSN Shipmanagement SRL a fost înregistrată la nicio lună de la atacul Rusiei asupra Ucrainei. Fondator şi administrator a fost iniţial Alina Samson, care apare ca fondatoare şi la alte firme ce operează tankere petroliere. De la finele lunii mai 2023, unic asociat şi administrator devine Irina Oprea, una dintre surori. Detalii, AICI

Firma are un capital social de 500 lei, iar principalul gen de activitate este „repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor”, după cum indică în rapoartele anuale şi notele informative depuse la Biroul Naţional de Statistică (BNS). Administraţia companiei mai menţionează că, în 2022, nu a avut activitate economică, iar în anul 2023 a avut pierderi de o mie de lei şi a împrumutat de la fondator circa 22 de mii de lei.

Cu toate că nu are oficial niciun angajat în Moldova, firma apare în mai multe rapoarte şi articole internaţionale precum că ar deţine câteva petroliere. Astfel, un portal din Singapore specializat în monitorizarea navigaţiei maritime, atestă într-o anchetă din februarie 2023, dedicată „flotei din umbră”, că KSN Shipmanagement SRL ar controla petrolierul New Global, aflat sub pavilion panamez şi cu un tonaj de 159.016 tone. Potrivit datelor unui alt portal specializat, firma este manager-tehnic/operator la alte trei petroliere: Caruzo, Raven şi Torex (fost M.T. Karachi). 

Igor Zaharia, directorul Agenției Navale a Republicii Moldova. Foto: narm.md

CE ESTE MANAGEMENTUL MARITIM?
Companiile de management al navelor sunt de câteva feluri și atribuțiile lor depinde de contract, ne explică Igor Zaharia, directorul Agenţiei Navale a Republicii Moldova.

Managementul comercial asta e când [compania] exploatează nava din punct de vedere economic – încheie contracte de navlosire cu destinatarii mărfii, asigură logistica etc. Şi este managementul operaţional. Aceasta, conform codului de siguranţă a navigaţiei, îndeplineşte toate procedurile ca echipajul şi nava să fie exploatate în siguranţă. Adică îl dotează cu tot ce trebuie, asigură cu programe şi management intern, asigură legătura cu echipajul. Mai pe scurt, tot ce este legat de siguranţa navigaţiei.”

Zaharia menţionează că în Moldova există reglementări privind managementul navelor, dar acesta se referă doar la cele care sunt sub pavilion moldovenesc şi nu se referă la companiile care sunt înregistrate în Moldova, dar operează nave aflate sub pavilioanele altor țări.

Experţii de la Kyiv School of Economics Institute (KSE Institute) au constatat că firmele din Moldova nu doar asigură managementul petrolierelor, dar sunt responsabile şi de securitatea lor, obţin contracte şi sunt cele care decid asupra itinerarului navei.

21 DE MILIOANE DE DOLARI PENTRU UN PETROLIER
Numele petrolierului Torex apare la începutul anului 2023 cu fosta denumire, de M.T. Karachi, într-o știre care anunţa că filiala unei corporații pakistaneze a scos nava la vânzare. Ulterior, corporaţia pakistaneză a raportat această tranzacţie, anunţând că a vândut tankerul vechi (lansat în 2003) contra sumei de peste cinci miliarde de rupii pakistaneze (circa 21 milioane dolari, la cursul de la începutul anului 2023).

La începutul lunii aprilie şi, apoi, în iulie 2023, un portal specializat din Norvegia menţiona că noul beneficiar al petrolierului este KSN Shipmanagement SRL din Chişinău. Oficial, însă, proprietar al petrolierului M.T. Karachi, care acum are numele de Torex, este Perol Shipmanagement Ltd din Seychelles.

În martie 2024, Grupul de Monitorizare al Institutului de Studii Strategice al Mării Negre și BlackSeaNews din Ucraina au inclus petrolierul Torex în lista a 229 de tankere care au exportat țiței și produse petroliere din porturile rusești de la Marea Neagră în februarie 2024. Potrivit publicaţiei, petrolierul Torex naviga sub pavilion Palau, la fel o țară insulară din Pacific, dar managerul navei (ship manager/commercial manager) era indicată firma KSN Shipmanagement din Chişinău. 

Torex a avut anterior denumirea Karachi şi Marathon. Foto: marinetraffic.com

KSE Institute menţionează firma din Moldova în rapoartele Russian Oil Tracker, pe motiv că ar transporta petrol rusesc în cantităţi însemnate. Astfel, în decembrie 2023, KSN Shipmanagement a asigurat transportul a 19 mii de barili de petrol pe zi, adică aproape 590 de mii de barili pe lună.

„NU LA MINE E TOATĂ INFORMAŢIA”
Am sunat-o pe Irina Oprea s-o întrebăm despre compania pe care o deține și petrolierele pe care le gestionează. Prima ei reacție a fost să chicotească:

– Hi,hi, hi! Nu cred că la mine.

– Dar la cine? Pentru că Dumneavoastră apăreţi ca proprietar la KSN Shipmanagement! 

– Aha! Ok, dar eu pot să vă redirecţionez la alt număr, ca să puteţi vorbi. Dar spuneţi, întrebaţi, vă rog, a îndemnat ea. 

– Gestionaţi nişte tankere. De unde şi până unde aţi ajuns… Pentru că totuşi e neobişnuit pentru Moldova.

– Dar spuneţi, cine sunteţi Dumneavoastră?

M-am prezentat din nou şi am întrebat-o dacă totuși ea gestionează companiile implicate în transportul de petrol rusesc, inclusiv KSN Shipmanagement. 

– Nu chiar eu, nu la mine e toată informaţia. O să iau legătura cu Dumneavoastră sau o să va trimit un număr de telefon, ca să sunaţi Dvs. Acuşi vă redirecţionez un mesaj.

Ulterior, însă, așa și nu am primit nimic de la Oprea. Dar, când într-un final ne-a răspuns la apelurile repetate, ea a dat de înțeles că, între timp, dispăruse necesitatea să ne dea telefonul de contact promis. „Eu ştiu că Dvs. ați insistat şi aţi vorbit şi vi s-a explicat”, ne-a declarat ea, referindu-se la Alina Samson, cea de la care preluase compania (și la care ne vom referi detaliat mai jos).

ALTE COMPANII, ACELAȘI DOMENIU
HATI Shipmanagement SRL și RHEA Shipmanagement SRL sunt alte două companii deținute și administrate de surorile Irina Oprea și Cristina Gaiduc. Acest lucru nu este singurul care le leagă. Ambele companii au fost fondate la începutul anului 2023, au acelaşi domeniu de activitate – „repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor”, au un capital social de 500 lei, au raportat la BNS că, în 2023, nu au avut activitate și, respectiv, nu au avut angajați, precum și au raportat exact aceleași pierderi – 1.689 de lei. Totodată, nici HATI Shipmanagement, nici RHEA Shipmanagement, nu apar că ar administra petroliere.
Cristina Gaiduc, una din cele două surori, mai deţine şi compania Dagna SRL, cu gen de activitate transporturi maritime şi de cabotaj, pe care a preluat-o la finele lunii mai 2023 de la Ludmila Romanovscaia. Detalii, AICI
Dagna apare ca manager al petrolierului Vitis și a raportat pentru anul trecut venituri de peste 157.500 de lei şi profit de 85.983 de lei.

Elza a plutit iniţial cu numele de Morning Glory VIII. Foto: marinetraffic.com

ÎN TOP 10 CEI MAI MARI EXPEDITORI DE ȚIȚEI RUSESC
Cristina Gaiduc, sora Irinei Oprea, apare din primăvara 2024 ca asociată şi administratoare a Adel Ship Management SRL, firmă despre care RISE Moldova a scris un an şi ceva în urmă că asigura managementul Elza, un petrolier inclus într-o listă a navelor care ajută Rusia să îşi transporte ţiţeiul, pe fundalul sancţiunilor occidentale. Datele de pe platforma Equasis denotă că Adel Ship Management era conectată la începutul acestui an la cinci petroliere: Elza, Pyton, Nautilus, Tiburon și Valente.  De la mijlocul lunii iulie 2024, managementul tankerului Valente deja este asigurat de o altă companie. Detalii, AICI

În martie 2024, Grupul de Monitorizare al Institutului de Studii Strategice al Mării Negre și BlackSeaNews din Ucraina menţionau Adel Ship Management ca manager (ship manager/commercial manager) a trei petroliere: Nautilus, Valente (fostul Chemtrans Oceanic) şi Tiburon, toate incluse într-o listă de 229 de tankere care, în februarie 2024, au exportat țiței și produse petroliere din porturile rusești de la Marea Neagră. 

Potrivit publicaţiei, cele trei petroliere navigau sub pavilionul Palau, dar proprietar la Nautilius figura Winter Wind Navigation Ltd (Seychelles), la Valente – Best Way Tanker Corp, iar la Tiburon – Black Pearl Marine Ltd.

KSE Institute menţionează de câteva ori firma Cristinei Gaiduc, Adel Ship Management, în rapoartele Russian Oil Tracker, pe care o prezintă drept unul dintre cei mai mari transportatori de ţiţei rusesc. Și asta după ce, în decembrie 2023, firma din Moldova a asigurat transportul a 0,7 milioane tone de barili de petrol (1 baril = 159 de litri), în ianuarie 2024 – a transportat 21 de mii de barili de petrol pe zi, adică aproape 650 de mii de barili pe lună, în februarie 2024 – 1,3 milioane de barili, ca în aprilie să transporte peste 2 milioane de barili, sau 2% din volumul total exportat de Rusia, remarcă rapoartele KSE Institute.

În consecinţă, experţii KSE Institute constată că firma a intrat pentru prima dată pe lista celor mai mari zece expeditori de țiței rusesc, alături de operatori din Grecia, Emiratele Arabe Unite sau China. 

Nu am reușit să discutăm cu Cristina Gaiduc, iar sora ei, Irina Oprea, a refuzat să ne pună în contact cu ea. „Dar ea ce are cu asta?” a reacționat ea. „Vi s-a explicat ce este adevărat şi care este ideea – că noi nu avem de-a face cu chestia aceasta”, referindu-se din nou la discuția pe care am avut-o cu fosta proprietară a firmei. Totodată, Irina Oprea a evitat să ne spună în ce relații se află cu Alina Samson. „Vă rog, eu chiar nu pot acuma să vorbesc”, s-a scuzat ea.

PARTENERII MIHALEV-SAMSON ŞI FLOTA DE 50 DE TANKERE
Un alt grup de firme implicat în transportul petrolului rusesc este controlat oficial de partenerii Ion Mihalev-Alina Samson, dar care are conexiuni cu primul grup. De exemplu, Ludmila Romanovscaia, care a deţinut până în 2023 firma Dagna (controlată acum de Cristina Gaiduc, una din cele două surori), este mama Alinei Samson. La rândul ei, Alina Samson este cea care i-a cedat celeilalte surori, Irinei Oprea, compania KSN Shipmanagement SRL.

Alina Samson este proprietara şi administratoarea unei alte companii cu denumirea oarecum similară – MRK Shipmanagement. Detalii, AICI

Firma a fost fondată în iulie 2022, are un capital social de 500 de lei și principalul gen de activitate – „repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor”. La fel ca firmele controlate de surorile Oprea și Gaiduc, și MRK Shipmanagement a raportat la BNS că nu are niciun angajat şi nici activitate economică, iar pierderile pentru 2023 sunt exact aceleași – 1.689 de lei.  

Extrase din notele informative la situaţiile financiare prezentate la BNS, de companiile din Moldova ce administrează petroliere.

La fel ca și compania pe care a cedat-o, și aceasta deţine petroliere ce fac parte din „flotă din umbră” a Rusiei. Conform agenţiei IMRRA, firma ar gestiona și în prezent cinci tankere (Sauri, Temiro, Beast, Ragnar şi Princess Alexia)

Totodată firma, apare şi în rapoartele KSE Institute ca important transportator de petrol rusesc şi ca operator a cinci petroliere (Sauri, Ragnar, Beast, Sea Maverick şi Temiro) deţinute de firme din offshorul Seychelles. Pe diverse pagini specializate, MRK Shipmanagement este menţionată ca gestionară şi a altor nave. 

În Moldova, compania raportează că nu are angajaţi, dar pe pagină web se prezintă „o organizație internațională”. „Oferim o gamă largă de servicii armatorilor și administratorilor de nave, oriunde în lume s-ar afla. Acoperind managementul complet, managementul tehnic, oferim clienților noștri suportul de bază de care au nevoie pentru a-și opera și proteja navele și pentru a obține succesul comercial”, susţine compania. MRK Shipmanagement mai precizează că gestionează tankere de diferite dimensiuni, care transportă produse chimice şi petroliere, fără a indica numărul acestora.

Alina SAMSON: De ce eu ar trebui să răspund la întrebările Dvs.? Nu vreau să mă întâlnesc și să vă vorbesc. Nu vă dau nicio informație și nicio explicație! Cine sunteți, ca eu să vă vorbesc?

Alina Samson apare ca administratoare şi fondatoare şi la firma Zolos Shipping SRL, fondată în aprilie 2023. Detalii, AICI Cu un capital social de doar 100 de lei, Zolos Shipping a raportat pentru anul 2023, pierderi de 1.689 lei, exact ca multe din firmele menționate mai sus.  

Principalul gen de activitate este indicat „activităţi ale agenţiilor de plasare a forţei de muncă”. Faptul că se ocupă cu plasarea forţei de muncă este demonstrat şi de anunţurile online de angajare a diverşi specialişti. Tot pe online compania se laudă că operează cu o flotă de 50 de tankere și susţine că are „mai multe planuri pentru o creștere constantă a flotei și a tonajului”.

FIRMELE BRITANICE

Alina Samson a deţinut şi deţine mai multe firme înregistrate în Marea Britanie, toate înregistrate în 2017. Astfel, din 2017 şi până în martie 2023, a deţinut firma Leisure Marine LP, cesionată unei moldovence pe nume Natalia Smirnova. Două luni mai târziu, firma a fost inclusă în registrul ucrainean al entităţilor aflate sub sancţiuni. 
O altă firmă britanică, Amstrade Maritime LP, a fost lichidată în 2021. În schimb Olima Ship Services LP şi Progressive Tankers LP au fost dizolvate chiar recent, la finele lunii iunie. Toate firmele britanice au un capital de o liră sterlină şi ca fondator Triton Chartering SA, o companie dintr-o jurisdicție necunoscută.

Ion Mihalev, care a fost o perioadă partenerul de viață al Alinei Samson, apare ca fondator şi administrator la firma SAL Shipmanagement SRL de pe strada Coloniţa, municipiul Chişinău. Detalii, AICI

Firma a fost fondată tot la începutul anului 2023, are principalul gen de activitate „repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor” şi raportează că nu a avut angajaţi şi nici activitate economică în 2023.  Totodată, datele publice conectează firma la un singur petrolier.

Mihalev a refuzat să vorbească cu noi la acest subiect. „Dacă este ceva în neregulă, să se ocupe organele statului de aceasta”, a declarat el.

Pe lângă SAL Shipmanagement, Ion Mihalev are o întreprindere individuală, este asociat şi administrator la câteva mici companii şi se ocupă cu vânzarea de automobile .

ANGAJATA LUI DAMIR
Alte două companii, FLC Shipmanagement SRL şi BPC Shipmanagement SRL, au ca fondatoare şi administratoare pe Natalia Răileanu. Ea a lucrat în perioada 2011-2016 la Fighting Entertainment Association (FEA), care se ocupă de organizarea unor turnee de lupte marţiale. Asociația a fost fondată și este condusă de către Dorin Damir, finul oligarhului Vladimir Plahotniuc.

În anii 2016-2021, Natalia Răileanu a lucrat la FEA Production SRL, firmă la fel controlată de Dorin Damir. Însă pe profilele de pe diverse pagini sociale, Răileanu scrie că lucrează la FEA din 2009 şi până în prezent.  

Firma FLC Shipmanagement a fost fondată în noiembrie 2022, are un capital social de 500 lei şi ca principal gen de activitate „repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor”. În decursul anului 2023, compania nu a avut nici activitate, nici angajați, și a închis anul financiar cu o pierdere de 2.351 lei, scrie în raportul depus la BNS.

Compania e gestionară la două tankere: Neon şi Saga. În mai 2023, un raport menționa că nava petrochimică MTM Hudson de 19 ani a fost vândută de MT Maritime Management din SUA, pentru 18,2 milioane de dolari, „unor cumpărători nedezvăluiți”.

MTM Hudson poartă acum numele Saga. Foto: marinetraffic.com

A doua firmă deţinută de Natalia Răileanu, BPC Shipmanagement, a fost fondată în februarie 2023 şi la fel se ocupă cu „repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor”. În decursul anului 2023, compania nu avut activitate şi nici angajaţi, iar anul financiar l-a închis cu o pierdere de 1.689 lei.

În noiembrie 2023, KSE Institute includea firma în lista celor care operează tankere din „flotă din umbră” a Rusiei şi că a transportat circa 210 de mii de barili de petrol. 

La începutul acestui an, BPC Shipmanagement asigura managementul la patru tankere: Ace, Manta, Sea Horizon și Prometei. Potrivit IMRRA, firma gestionează acum cinci petroliere: Manta, Ederra, Kamelot, Prometei şi Lieto. Detalii, AICI

Natalia Răileanu, fondatoarea celor două firme, a refuzat să vorbească la subiect și ne-a redirecționat la o persoană pe nume Ghenadie Bambuleac. Acesta ne-a promis că se va documenta și va veni cu un răspuns, lucru care nu s-a întâmplat până la publicarea acestui material.

SOŢII BORDENIUC. „POATE CINEVA A FURAT DATELE”
În schemă apar şi două firme controlate de soţii Mariana şi Serghei Bordeniuc: OST Shipmanagement SRL şi SURT Ship Management SRL. Ambele au acelaşi gen de activitate și aceeaşi adresă juridică – un apartament pe şoseaua Hânceşti din Chișinău. 

OST Shipmanagement este deţinută şi gestionată de Mariana Bordeniuc. Detalii, AICI În 2023, firma nu a avut activitate economică şi a finalizat anul cu pierderi de 2.539 lei. Un site specializat indică două nave care ar fi direct afiliate cu OST Shipmanagement:  C Viking şi Ksena, iar altor două le asigură managementul: Makalu şi Bonifacy

KSE Institue include doar tankerul Makalu, gestionat de OST Shipmanagement, în „flotă din umbră” a Rusiei. 

SURT Ship Management, deţinută şi administrată de Serghei Bordeniuc, nu a avut activitate economică şi a finalizat anul trecut cu pierderi de 1.689 lei. Firma apare ca operatoare a tankerelor Bonifacy şi C Viking. Detalii, AICI

În iunie 2024, Grupul de Monitorizare al Institutului de Studii Strategice al Mării Negre și BlackSeaNews din Ucraina au inclus petrolierul C Viking în lista tankerelor care, în mai 2024, au transportat țiței și produse petroliere din porturile rusești de la Marea Neagră.

Valente s-a numit anterior Chemtrans Oceanic. Foto: marinetraffic.com

Contactat de RISE, Serghei Bordeniuc ne-a spus că e o greşeală şi că firma sa nu are nicio activitate şi nu gestionează petroliere. 

– Dar bazele de date internaţionale arată că firma gestionează două tankere petroliere.

– Serios?

– Cunoaşteţi ceva?

Nu. Eu nici la evidenţa fiscală nu am pus-o. Ea nu activează, pentru că nu am resurse. […]

– Nu aţi transmis cuiva dreptul de administrare a firmei?

– Trebuie să văd, poate a venit ceva corespondenţă, căci eu m-am mutat cu chiria dintr-un apartament în altul. Dar nu era așa ceva. Eu aș fi ştiut! Dar firma nu lucrează…. Poate că este o greşeală, se mai întâmplă.

– Totuşi, în luna mai, tankerul C Viking, la care managementul este asigurat de firma Dvs., a transportat petrol în Marea Neagră. 

– Poate cineva a furat datele…. Trebuie să caut şi mă clarific.

– Şi soţia Dvs., Mariana, deţine o companie – OST Shipmanagement, care la fel asigură managementul unor petroliere.

– Acolo e total diferit. Noi, când am deschis compania, a fost intenţia de a oferi anumite servicii, de înregistrare etc., dar până la aceasta nu s-a ajuns.

Ulterior, Serghei Bordeniuc nu a mai răspuns la apelurile noastre, iar cu soţia acestuia așa și nu am reuşit să discutăm.

ADRESELE JURIDICE ȘI EXPLOZIA DIN BEIRUT

Companiile analizate au adrese juridice diferite, dar frecvent acestea se intersectează una cu alta. De exemplu, KSN Shipmanagement SRL, deţinută de Irina Oprea, are adresă juridică în oficiul cu numărul 2 dintr-un imobil de pe str. Gheorghe Asachi 44. Pe aceeaşi adresă se află şi Zolos Shipping SRL, deţinută de Alina Samson.

Coincidenţă sau nu, dar tot acolo îşi are adresa juridică şi firma Geoship Company SRL, care, în 2012, a fost responsabilă de înregistrarea oficială a vasului Rhosus în Republica Moldova. E vasul cu care au fost transportate câteva mii de tone de nitrat de amoniu, depozitate din 2014 în portul orașului Beirut şi care, pe 4 august 2020, au detonat, producând o explozie devastatoare.

UNDE AJUNGE PETROLUL?
O chestiune ce necesită a fi elucidată este unde ajunge petrolul transportat cu navele gestionate de companiile moldoveneşti. Paginile specializate în monitorizarea traficului maritim oferă doar parţial astfel de informaţii, reieșind din faptul că este vorba de o „flotă din umbră”.

Conform datelor KSE Institute, doar în prima jumătate a anului 2024, cantitatea de petrol şi produse petroliere din Rusia transportată/exportată de tankere a căror management este asigurat de firme din Moldova a constituit circa 27,5 milioane de barili, ceea ce este egal cu aproximativ 3,75 milioane de tone. Aceasta cantitate valorează circa 2,2 miliarde de dolari, raportat la prețul mediu de la bursă pentru marca Brent sau circa 1,7 miliarde de dolari dacă calculăm la prețul plafon de 60 de dolari pe baril stabilit de statele occidentale pentru petrolul rusesc.



Cea mai mare cantitate a fost transportată de petroliere deţinute de Adel Ship Management şi MRK Shipmanagement. Porturile principale din care este transportat petrolul sunt Primorsk şi Ust Luga de la Marea Baltică şi Novorossiysk de la Marea Neagră.

Principala destinație a petrolului şi derivatelor sunt India şi Turcia, dar au fost livrări şi în state UE, precum Spania, Grecia sau Malta. În unele cazuri, destinatarul nu poate fi identificat, pentru că tankerele deconectează sistemele de monitorizare şi identificare.

În februarie 2024, Grupul de monitorizare al Institutului de Studii Strategice al Mării Negre și BlackSeaNews au inclus două tankere cu armatori din Moldova în lista celor care au încălcat embargoul impus de UE privind importurile maritime de țiței rusesc.

De exemplu, petrolierul Torex (fostul M.T. Karachi), aflat în managementul KSN Shipmanagement SRL, a transportat petrol din portul rusesc Tuapse, de la Marea Neagră, în golful Lakonikos din largul coastei Greciei. Aceeaşi destinaţie a avut şi tankerul Valente, gestionat de Adel Ship Management SRL, dar care încărcase petrolul în portul rusesc Taman, de la intrarea în strâmtoarea Kerch.

În schimb, în martie 2024, tankerul Kamelot, gestionat de BPC Shipmanagement SRL, a transportat petrol din portul rusesc Novorosiisk, tot de la Marea Neagră, spre Dakar, Senegal, iar în luna mai, tankerul C Viking, gestionat de Surt Ship Management SRL, a transportat petrol din Novorosiisk în portul Mersin din Turcia.



Deşi experţii de la KSE Institute consideră că cantitățile de petrol și produse petroliere transportate de petrolierele gestionate de companii din Moldova sunt relativ mici, în raport cu volumele de hidrocarburi pe care le exportă Rusia, totuşi volumele transportate de petrolierele gestionate de companiile din Chișinău sunt de circa patru ori mai mari decât importul anual de produse petroliere al Moldovei.

Ion PREAȘCA

Editare: Nicolae CUȘCHEVICI
Fact-checking: Departamentul de Fact-checking al RISE Moldova
Ilustrație: Roman FILIPPOV (RISE Moldova)
O parte din date au fost obţinute cu suportul The OCCRP ID Team şi KSE Institute



Preluarea articolelor de pe www.rise.md se realizează în limita maximă de 1.000 de semne. În mod obligatoriu, trebuie citată sursa și autorul informației, iar în cazul portalurilor informaționale trebuie indicat și linkul direct la sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui acord încheiat cu RISE Moldova. Materialele de pe platforma on-line www.rise.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.
Comenteaza acest articol