27/10/2016

RISE Moldova a urmărit zborurile private ale lui Igor Dodon unde punctul de pornire și sosire a fost Aeroportul Internațional din Odessa. De aici, Dodon a zburat de patru ori la bordul unei aeronave a companiei Nobil Air, controlată de oligarhul Vlad Plahotniuc. Primul tur-retur a fost Odessa-Moscova, iar al doilea Odessa-Nisa cu întoarcere din Geneva. Tot prin Ucraina, cu avionul charter al companiei Nobil Air a zburat și Vlad Plahotniuc, dar și oligarhul Victor Gușan, cel care conduce „Republica Sheriff”.

Learjet 60 -255. Cu această aeronavă a companiei Nobil Air, Igor Dodon și Vlad Plahotniuc au călătorit de mai multe ori via Ucraina.

Pe 20 octombrie, RISE a solicitat Poliției de Frontieră a Republicii Moldova date despre călătoriile internaționale ale candidaților la președinție. În demersul jurnalistic, reporterii RISE au încercat să afle dacă aspiranții la cea mai înaltă funcție în stat au folosit automobile de serviciu în scop personal și de câte ori au zburat la bordul unor aeronave private.

Până acum nu a existat un răspuns relevant. Doar declarația, oferită telefonic de un angajat al Poliției de Frontieră: „Solicitarea a fost redirecționată la Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal”.

În schimb, reporterii RISE au obținut informații din baza de date a poliției de frontieră din Ucraina. Potrivit documentelor, candidații Mihai Ghimpu, Iurie Leancă, Maia Sandu și Valeriu Ghilețchi au călătorit în Ucraina, însă nu au folosit nici mașini de serviciu, nici zboruri private.

În același timp, Marian Lupu, candidatul Partidului Democrat la prezidențiale, a zburat cu avioane charter de mai multe ori și a trecut frontiera ucraineană folosind mașini de serviciu. Detalii, AICI

CĂLĂTORIILE NOBILE ALE LUI DODON
21 aprilie 2008. La mai puțin de o lună de la numirea în funcția de viceprim-ministru, Igor Dodon folosește un pașaport diplomatic și mașina de serviciu marca BMW pentru o vizită privată în Ucraina. Dodon traversează frontiera Ucrainei pe la punctul de trecere Maiaki-Udobnoe.

14 iulie 2010. Igor Dodon – deputat din partea Partidului Comuniștilor (în opoziție la acea dată) – călătorește la Odessa cu un autoturism Lexus. În aceeași zi, de pe Aeroportul Internațional Odessa, pleacă, la bordul unui avion privat cu numărul NBL101, în direcția Moscova. După două zile, se întoarce pe Aeroportul Internațional Odessa la bordul aceleiași aeronave, iar din Odessa la Chișinău folosește același automobil de lux.

27 august 2010. Igor Dodon merge din nou la Odessa. De această dată, cu o mașină privată, model Mercedes. În aceeași zi, urcă la bordul avionului privat NBL101 în direcția Nisa (Franța). Pe 28 august, cu aceeași aeronavă, se întoarce la Odessa, însă nu de la Nisa, ci din Geneva (Elveția).

Reporteri RISE Moldova au aflat că prețul unei curse charter din Odessa în Nisa este de aproximativ 17.000 de dolari, iar un bilet tur-retur pentru o călătorie de lux Odessa – Moscova costă circa 28.000 de dolari. Detalii, AICI

Potrivit Administrației de Stat a Aviației Civile, avionul cu numărul NBL101 folosit de Igor Dodon aparține companiei Nobil Air SRL a cărei denumire a fost schimbată anul trecut în Classica Air SRL. Detalii, AICI

„PASAGERII” COMPANIEI NOBIL AIR
Compania aeriană Nobil Air SRL a fost fondată în 2003 de Vera Morozan, sora lui Vladimir Plahotniuc. Potrivit istoricului de la Camera Înregistrării de Stat, după numai un an de la înființare, firma este preluată în întregime de compania britanică Skywings Alliance Ltd (Detalii, AICI), reprezentată, prin procură, de Vladimir Plahotniuc.

Reporterii RISE au consultat mai multe documente confidențiale din care reiese că Skywings Alliance Ltd a deținut până în 2011 nava aeriană Bombardier Learjet 60/255 – folosită de către Nobil Air SRL.

În 2010, noul proprietar Nobil Air devine OTIV Prime Services BV din Olanda, reprezentată la acea dată de Andrian Candu, acum președinte al Parlamentului. Trei ani mai târziu, compania olandeză, cu un nou reprezentant – Cezara Salinski (partenera de afaceri a lui Plahotniuc) a vândut capitalul social al Nobil Air firmei Air Classica SRL.

În 2015, Nobil Air SRL devine Classica Air SRL.

LA MOSCOVA, ÎNAINTE DE ALEGERI
Igor Dodon a zburat de pe aeroportul din Odessa și cu avioane de linie.

6 noiembrie 2011. Cu un automobilul Skoda cu numărul KAR526, Igor Dodon merge la Odessa, de unde pleacă cu o cursă de linie, către Viena. Cu două zile înainte, Dodon anunța public că, alături de deputații Zinaida Grecianîi și Veronica Abramciuc, părăsește fracțiunea parlamentară a Partidului Comuniștilor.

dodon_kar526

Igor Dodon s-a deplasat la Odessa cu acest automobil. În aceiași zi a zburat la Viena. Foto: Constantin Grigoriţă ©

27 octombrie 2014. [Cu o lună înainte de alegerile parlamentare] Partidul Socialiștilor, condus de Igor Dodon, anunță că organizează proteste masive în toată ţara „împotriva Guvernării iresponsabile şi laşe”, solicitând inclusiv deschiderea a 70 de secţii de votare în Rusia. Detalii, AICI

28 octombrie 2014. Igor Dodon traversează frontiera moldo-ucraineană cu un autoturism Skoda, iar în jurul orei 11.00 urcă la bordul avionului privat cu numărul TSO208, care aparține companiei aeriene rusești Transaero. Zboară la Moscova.

29 octombrie 2014. În capitala Rusiei, socialistul Dodon are o întâlnire cu șeful Serviciului Federal de Migrație (SFM) din Rusia, Konstantin Romodanovski. La această întrevedere, Igor Dodon îi cere oficialului rus să simplifice procedura de înregistrare şi de obţinere a documentelor care să le permită moldovenilor angajarea în câmpul muncii pe teritoriul Federaţiei Ruse.

igor-dodon-intalnire-cu-konstantin-romodanovski

Întrevederea lui Dodon cu Konstantin Romodanovski, șeful Serviciului Federal de Migrație din Rusia.

Câteva zile mai târziu, Dodon se întâlnește la Moscova și cu un grup de peste 1.500 de migranți moldoveni, după cum se arăta într-un comunicat de presă al PSRM. Socialistul le-a promis oamenilor că va rezolva problemele legate de încadrarea în câmpul muncii.

Reporterii RISE Moldova l-au întrebat pe Alexandr Kalinin, președintele Comisiei pentru politici migraționiste din cadrul Guvernului Moscovei, dacă, ulterior, Igor Dodon a reușit să rezolve problemele migranților moldoveni.

Alexandr Kalinin: Dacă regulile [de înregistrare și obținere a dreptului de muncă] ar fi fost modificate, eu aflam primul. Asta nu s-a întâmplat, iar migranții moldoveni trebuie să respecte regulile generale pentru țările CSI, care nu fac parte din Uniunea Vamală cu Rusia. Aceste reguli nu se modifică la dorința politicienilor moldoveni.

Marți, pe 25 octombrie, am mers la sediul central PSRM. Am încercat de trei ori să discutăm cu Igor Dodon despre zborurile private, însă acesta a refuzat să ne răspundă la întrebări. „Nu am timp”, ne-a transmis liderul socialiștilor.

PLAHOTNIUC, LA SEDIUL SERVICIILOR SECRETE
RISE Moldova a aflat că atât oligarhul Vladimir Plahotniuc, cât și proprietarul holdingului Sheriff din regiunea transnistreană, Victor Gușan, au călătorit de mai multe ori cu avionul privat NBL101.

În perioada 2005-2010, Plahotniuc a traversat granița la bordul avionului privat de minimum patru ori, iar o dată a vizitat și sediul central al SBU.

10 februarie 2005. Plahotniuc a aterizat pe aeroportul Zhuliany din Kiev, la bordul avionului privat cu numărul NBL101. În baza de date a poliției de frontieră este indicată organizația la care merge: sediul central SBU – serviciul secret din Ucraina. Coincidență sau nu, cu două zile înaintea acestei vizite, pe 8 februarie, Petro Poroșenko era numit secretar al Consiliului Național de Securitate și Apărare. Detalii, AICI

Cu același avion, Plahotniuc a călătorit și în 2008 pe ruta Chișinău-Odessa.

La bordul aeronavei NBL101 a companiei Nobil Air a călătorit și oligarhul din regiunea transnistreană,Victor Gușan. Mai exact, pe 19 aprilie 2009, Gușan a zburat din Odessa în Egelsbach (Germania), iar câteva luni mai târziu a mers pentru o zi în Turku (Finlanda).

AERONAVELE OFFSHORE
Documentele consultate de RISE Moldova arată că aeronava Bombardier Learjet 60/255 – folosită de compania Nobil AIR, dar aflată în proprietatea firmei britanice Skywings Alliance Ltd – a fost vândută pe 7 iulie 2011 cu 4.400.000 dolari. Cumpărătorul: Wester Alliance LLP, fost acționar la Air Classica SRL. Detalii, AICI și AICI

Un alt contract de vânzare-cumparare studiat de RISE arată AIR Classica SRL – firma care deține 100% din Classica Air SRL, a cumpărat în 2014 nava Embraer Legacy 650 (EMB-135BJ) – produsă în același an – de la compania Embraser SA, cu peste 20 de milioane de dolari.

15 martie 2015. Cu avionul Embraer Legacy 650 al companiei Nobil Air, președintele Kârgâzstanului, Almazbek Atambaev, a aterizat la Chișinău pentru o întâlnire secretă cu deputatul și omul de afaceri Vladimir Plahotniuc. Vizita scurtă la Chișinău a avut loc cu o zi înaintea întâlnirii Atambaev-Putin de la Sankt Petersburg. Detalii, AICI

Iurie SANDUȚA, Vladimir THORIC

Preluarea articolelor de pe www.rise.md se realizează în limita maximă de 1.000 de semne. În mod obligatoriu, trebuie citată sursa și autorul informației, iar în cazul portalurilor informaționale trebuie indicat și linkul direct la sursă. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui acord încheiat cu RISE Moldova. Materialele de pe platforma on-line www.rise.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din R. Moldova.

Comenteaza acest articol